Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Saturday, November 1, 2008

Motosikal ‘Baru’ Adik.

Adik tersenyum riang sambil menunggang motosikal ‘barunya’ yang berwarna ‘meron’ menuju ke kedai minyak yang berdekatan. Senyuman yang bukan dibuat-buat kerana dari sekarang dia tidak payah risau lagi untuk menumpang mana-mana rakannya bila dia perlu ke sekolah atau mana-mana apabila aku tiada di rumah. “Adik tak mau bagi pinjam kat depa dan adik akan habaq motor ini sepupu adik punya”. Kata-kata Nurhidayah anakku yang ketiga. “Jangan begitu, jika adik tolong orang nanti orang pun akan tolong adik pula”. Aku menjawab. Dialog ini berlaku pada jam 6.30 petang hari Rabu tanggal 29 Oktober 2008 selepas selesai kami dengan urusan pembayarannya di sebuah kedai motosikal di Bukit Mertajam.

Adik bergaya sakan dengan motosikalnya. Pagi Sabtu ini dia hendak ke Mengkuang Dam mahu 'jogging' katanya dan lepas 'stress' kerana selalu 'dok study' sahaja.

Minggu sudah aku begitu nekad mencari jalan dan membuat keputusan bersama Ida. Kami akan berusaha mendapatkan sebuah motosikal untuk adik. Walaupun kami tahu kewangan pada kali ini agak meruncing kerana baru sebulan lepas raya, duit bayaran hostel ‘Deq Nor’ untuk semester ini dan duit koceknya masih belum aku bereskan lagi. Namun untuk adik kami alihkan sebahagian kewangan untuk duit muka membeli motosikalnya. Semoga Allah permudahkan rezeki kami.

Adik yang akan menduduki peperiksaan SPM tahun ini sering merasa tertekan kerana jarak masa peperiksaan sangat hampir. Berbagai-bagai perkara boleh sahaja menjadi penyebab dia merasa tertekan. Kami sebagai orang tuanya sering berusaha sebaik mungkin untuk menghapuskan atau mengurangkan segala tekanannya ini. Berbagai permintaannya kami akan cuba penuhi semampu boleh dan untuk membeli sebuah motosikal itu merupakan satu pengurbanan yang sangat tinggi. Kami berharap adik tidak akan mempersia-siakan usaha kami ini.

Aku dan Ida sentiasa berdoa agar adik dan anak-anak kami yang lain beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat. Lain anak lain ragamnya namun selagi kami mampu dan diizinkan Allah kami akan berusaha memenuhi keperluan mereka insyaAllah. Harapan kami semoga mereka memenuhi pula keperluan kami untuk melihat mereka menjadi anak-anak yang soleh dan solehah. Mampu berikari apabila kami tiada nanti. Amiin.

2 comments:

deQnor said...

BEWARE..........!nurhidayah will conquer the motorcycle..
;)

deQnor said...

(“Adik tak mau bagi pinjam kat depa dan adik akan habaq motor ini sepupu adik punya”. Kata-kata Nurhidayah anakku yang ketiga....")...
ehh..abah silap boh nma lah...msti teringat kat deQnor yg baek nih.....