Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Friday, May 22, 2009

Bela Diri Untuk Wanita

Bela diri untuk wanita perlu atau tidak itu bergantung kepada jaminan keselamatan yang mampu disediakan. Adakah kita akan selamat jika keseorangan da dalam suasana yang terasing?

Mari kita fikirkan apa akan berlaku apabila seorang remaja lelaki menemui seorang remaja perempuan? Jawaban ringkas secara umum dari sudut tabiat manusia yang normal dan sihat nalurinya ialah sudah tentu mereka ingin berkawan. Seterusnya mungkin ke tahap yang lebih rapat iaitu berkasih dan lebih mesra lagi, akhirnya berkongsi hidup dengan mengambil jalan baik iaitu berkahwin. Di dalam perkara ini seseorang wanita itu perlu berhati-hati dengan pasangannya kerana tiada jaminan sepenuhnya beliau selamat dari kemungkinan-kemungkinan yang akan diinayakan atau diambil kesempatan oleh pasangannya sendiri.

Ummu Hidayah bersama rakan-rakannya membuat persembahan silat di sbuah hotel terkemuka di Ipoh, Perak.

Bagaimana pula dalam situasi lain iaitu keadaan bahaya dan melampau? Sudah tentu pula seorang wanita itu akan dicederakan mungkin seterusnya dirogol dan tidak mustahil dibunuh. Melihat hakikat keadaan sekarang tiada siapa yang selamat. Di mana-mana sahaja kita dengar kes-kes ragut dan samun sedang berleluasa. Kebanyakannya melibatkan kaum wanita. Jangan sekali-kali terdedah atau cuba terlibat dalam situasi bahaya ini cuba hindari sejak dari mula. Berkawan dan berkasih ada batas pergaulan dan waktunya.

Perkara yang perlu diingati ialah pencegahan lebih baik dari berubat. Maka dengan itu jangan sekali-kali berpakaian yang menjolok mata yang akan mengundang keghairahan. Elakan berjalan bersendiri dan pergi ke tempat sunyi dan terasing. Cuba carikan dan dapatkan alat-alat yang akan membantu seperti alat semburan (minyak wangi) dan alat penggera (mini alarm unit) yang mudah dibawa ke mana-mana. Jika rajin telitikanlah, ada berbagai alat-alat pencegahan dan keselamatan di pasaran umum.

Paling akhir sekali, pelajarilah seni mempertahankan diri dengan bersungguh-sungguh. Tiada ruginya kerana disamping mempelajari seni mempertahankan diri kita juga dengan tidak lansung dapat beriadah bersenam untuk sihatkan badan dan seterusnya berkawan dengan ramai orang yang sealiran. Paling tidak belajarlah tiga teknik menyelamatkan diri dalam posisi kebiasaan orang penyerang. Pertama penyerang yang memeluk dari belakang. Keduanya penyerang memeluk dari posisi hadapan dan ketiganya penyerang menindih dari atas. Apa harus dibuat dalam situasi akhir yang paling mencemaskan? Ini dapat dipelajari di dalam kelas-kelas khas seni bela diri. Bertanyalah kepada yang mahu berkongi ilmu dan kemahiran.

Pelajarilah daripada mereka yang arif dan pakar tentang teknik-teknik ini dan tentukan kita benar-benar mahir menggunakannya. Hadirilah bengkel-bengkel beladiri yang berkenaan agar apa yang kita pelajari itu memberi manfaat kepada diri kita sendiri. Wang ringgit tidak seberapa jika dibandingkan dengan ilmu yang dicurahkan atau padah yang sungguh mengerikan yang bakal menimpa. Belajar bukan bertujuan untuk menunjuk-nunjuk atau membuktikan siapa yang kuat. Tetapi ianya untuk berkongi sedikit ilmu, petua dan kemahiran yang ada bersama. Gunakannya bila perlu.

Tuhan sahaja yang Maha Pelindung dan Maha Perkasa.

2 comments:

insan marhaen said...

Kelebihan silat berbanding sistem pertahanan yang lain ialah SENInya. Berbanding antara satu pesilat dengan pesilat lain juga ialah kelebihan SENInya. Sesuai dengan makna perkataan SENI, ia memerluka ketelitiaan dan kesabaran. Juga memerlukan akal yang bijak.

ARIFF BUDIMAN said...

Itu dia menifestasi ayat dari panlima berantai