Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Saturday, July 30, 2011

Marhaban Ya Ramadhan

Cuma sehari dua lagi kita akan memasuki bulan Ramadhan Al Mubarak. Bulan yang diberkati dan dirindui oleh ahli ibadat. Mengapa pula mesti merindui bulan Ramadhan ini? Bukankah semua bulan itu sama? Ini mungkin diantara jawapan daripada mereka yang tiada lengkap imamnya. Mungkin mereka merasa gusar dan risau kerana terkongkong segala rutin mereka. Tidak boleh makan dan minum satu hal. Ini tidak boleh bersama isteri di siang hari satu hal lagi. Tidak boleh melihat, mendengar bercakap yang tidak baik. Tidak boleh kacau orang lain. Susahlah hidup ini kata mereka. (Pohon dijauhi Allah dari sikap sebegini)

Namun sebagai insan soleh dan solehah memang sangat merindui Ramadhan Al Mubarak. Mana tidaknya, ini adalah masa pesta dan temasya ibadah. Di awalnya rahmah Allah, di tengahnya keampunan Allah dan di akihrnya kebebasan dari api neraka Allah. Tiga anugerah atau pingat yang akan diterima oleh mereka yang dikehendakiNya. Setiap ibadah dilipat-gandakan pahalanya.

Ibadah tidak terhenti kepada solat dan puasa. Banyaklah bersedekah dan menolong orang. Utamakan dahulu keluarga yang terdekat, kemudian jiran dan sahabat handai. Cari peluang untuk memberi makan orang lain yang berpuasa kerana ganjarannya seperti pahala orang yang berpuasa itu juga.

Solat sunat Tarawikh jangan sesekali ditinggal dan diabaikan. Jika mampu buatlah di setiap malam di suaru dan masjid. Jika tidak berkesempatan buat saja di rumah bersama anak dan isteri. Pahalanya terlalu besar dan ianya cuma ada di bulan yang istemewa ini. Malam Al Qadr jangan dilepas peluang beribadah padanya, Ganjaran 1000 bulan pahala Allah kurniakan. Carilah pada 10 malam terakhir.

Kemudiannya lagi natijahnya kita akan mendapat kenaikan pangkat ke Makam Taqwa. Inilah ganjaran yang sedia menanti bagi mereka yang merindui dan melaksana ibadah-ibadah di dalam bulan Ramadhan Al Mubarak.

Ya Allah kurniakan kami peluang beribadah di bulan muliaMu dan permudahkan kami melaksanakan suruhanMu. Semoga kami dikurniakan Makam Taqwa.

2 comments:

insan_marhaen said...

Jangan jemu dan malu meminta Allah memberi kita petunjuk dan peluang merebut ganjaran keberkatan..

Ariff Budiman said...

Salam cikgu
Selamat menyambut bulan yang di penuhi dengan kebrkatan