Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Friday, August 12, 2011

Tazkirah untuk Renungan Bersama.

Salam alaik. Alhamdulillah, saudara-saudara yang dirahmati Allah SWT. Telah berlalu satu pertiga Ramadhan dan begitu pantas masa ianya berlalu. Allah SWT telah janjikan RahmatNya bagi mereka yang beruntung mengerjakan ibadah dan tekun dan ikhlas. Mungkin ramai yang telah membaca Al Quran, mungkin ramai yang telah bersolat Tarawikh berterusan samada di surau dan masjid atau di rumah dan mungkin ramai yang bersedekah kepada mereka yang memerlukan, teruskanlah.

Bagi kita yang masih perlahan dalam mengerjakan ibadah, mari kita pertingkatkannya kerana pada sesi kedua sepuluh Ramadhan ini Allah SWT menjanjikan pula KeampunanNya. Kita banyak membuat dosa di masa silam maka mari kita rebut peluang ini. Allah Maha Pengasih dan Penyayang dan sentiasa menunggu hamba-hamba memohon keampunanNya.

Seterusnya jangan kita terlepas memacu diri ini dengan sepuluh Ramadhan yang ketiga kerana Allah SWT menjanjikan kebebasan dari Api NerakaNya. Kemudian di celah-celah malamnya diberi peluang BESAR untuk beribadah di Malam Al Qadr. Malam itu satu malam yang terpilih dan adalah lebih baik dari seribu bulan. Rebutlah peluang besar kerana mungkin kita akan bertanya umat dahulu panjang umurnya tetapi umat Nabi Muhammad saw kenapa pendek umurnya. Maka inilah BONUS BESAR yang Allah SWT sediakan bagi mereka yang berkehendak.

Seperti saban tahun ramai yang mengunjungi surau atau masjid di bulan puasa untuk berihat dan beribadah masyaAllah ini satu petanda yang sangat baik. Tetapi alangkah lebih baik kita teruskan budaya ini pada bulan-bulan yang lain. Biar surau dan masjid kita ini penuh sesak dengan jamaah yang sentiasa ingin beribadah. Jadikan Ramadhan sebagai titik-tolak untuk kita terus mengerjakan ibadah-ibadah fardhu dan sunat. Umur kita semakin lanjut tetapi ibadah kita berkurangan, mampukah kita menghadapi siksaan kubur kelak.

Semoga dengan kehadiran Ramadhan yang tidak beberapa hari akan berakhir ini kita ambil kesempatan memperbaharui azam untuk untuk menjadi seorang Muslim yang terbaik. Semoga tulisan ini dapat mendamaikan hati kita di bulan yang penuh berkat ini.

2 comments:

Ariff Budiman said...

Salam cikgu. Tazkirah yang baik untuk mengingatkan diriku yang lupa. Terima kasih

insan_marhaen said...

Yelah... masih gear 3 nih!