Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Friday, December 4, 2015

Aku, Dia dan Semalam






Macam makan beradap masa dihari perkhawinan dahulu. Inilah hakikatnya bila sudah berumur dan anak sudah besar-besar. Salalunya tentu mereka ada rancangan masing-masing. Alhamdulillah ini adalah rumah-tangga kami, yang kami bina sejak tahun 1985. Alhamdulillah sudah 30 tahun lama kami mengharungi liku-liku hidup yang tidak selalunya lurus ini.
 

Berkat mempunyai minat dan tanggung-jawab yang sama agaknya. Kami bersama dalam NGO, dahulunya JIM (Jemaah Islah Malaysia) dan sekarang IKRAM (Pertubuhan IKRAM Malaysia) memperjuangkan dakwah, kebajikan dan tarbiah. Ke mana pun kami akan bersama dalam aktivitinya.


Kami juga meminati seni bela diri pencak silat bersama. Bergerak aktif dalam Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Malaysia. Cuti tahun dan masa lapang banyak kami habiskan di dalam majlis-majlis dan aktiviti silat ini. Ke sana ke sini tidak kira masa.








Ida, aku rasa telah memahami keseluruhan sikap dan perangai aku, tidak kira yang baik mahupu yang sebaliknya. Aku tidak ada rahsia lagi dengannya lagi. Akhir-akhir ini telah aku ceritakan kepadanya kisah hidup keluargaku. Beliau tidak pernah bertanya jika ada keraguan dalam aku menyimpan perkara-perkara rahsia yang tidak perlu atau belum masa beliau tahu.









Gambar di atas ini ialah gambar Ida bersama anak sulung kami, along Mohd Saiful Nizam . Lokasinya aku tidak ingat lagi. Tetapi yang aku masih ingat kami selalu membawa anak-anak beriadah hampir tiap minggu. Kami pada masa itu tinggal di Bayan Baru dan Ibu dan Bapaku tinggal di Jalan Petani. Along kami tinggalkan di jalan Petani kerana kami dua-dua bekerja dan pada cuti hari Sabtu dan Ahad kami akan dating mengambil along balik ke Bayan Baru.



1 comment:

insan marhaen said...

bak kata pelawak Maidin... kini kita tinggal berdua...

keep on writting untuk merehatkan minda, merakam kisah hidup dan melampiaskan rasa di dada...