Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Saturday, November 21, 2009

Tidak Mesra dibaca.

Jika kita nak buang air besar macam sang gajah ini tentu tidak praktikal. Ukurlah baju di badan sendiri.

Lama tidak menulis di blog sendiri, hanya baca blog kawan-kawan. Terkejut juga bila melihat komentar dari pembaca ramainya. Tetapi bila dibuka dan dibaca agak terkilan juga, mereka menulis ada yang diluar tajuk. Walapun sikap aku terbuka dan menghormati tulisan orang lain namun aku telah membuat keputusan memadamkan komentar yang tidak mesra dibaca. Maaflah jika komentar anda di dalam kolompok itu.
Bagi agama Islam membakar diri adalah dilarang tetapi kepada mengamal ini ianya satu kemuliaan. Fikirlah sendiri.

Tapi hairan juga kelompok komentar yang 'tidak mesra dibaca' itu berbahasa Inggeris dan gaya bahasanya hampir sama. Ada kemungkinan orangnya sama. Namun 'thanks' kerana sudi melayari blog aku ini. Sekurang-kurangnya mereka berminat dan berpeluang mendapat maklumat yang sebenarnya.

Tidur dengan motosikal, walaupun kepunyai sendiri, perbuatan ini boleh dikira melampau.

Aku pernah berbincang dengan 'insan marhaen' sahabatku, dia kata apa salah jika dibiarkan komentar itu. Aku menjawab, aku bertanggung-jawab ke atas blog aku dan jika suasananya agak bercelarut elok dimurnikan. Setiap sesuatu ada batasnya dan batasan itu mengikut kemampuan kita menerimanya.

2 comments:

Maiyah said...

tulah manusia slalu nak pndang remeh pd org lain.. mmg kita bertanggungjawab atas blog sndri

spy said...

sesetengah blog ada yg membuat kenyataan awal-awal lagi ttg bahasa yg bakal digunakan oleh si'komen'.

cth..Bahasa yg kesat tidak akan disiarkan..jadi tak nampak la kita tak boleh terima komen..

komen yg pedas dan tak sama pandangan dgn kita TIDAK termasuk dlm kategori bahasa kesat..itu pandangan saya