Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, July 1, 2010

MISI KE GAZA diantara kesanggupan atau cakap kosong.

Apabila mendapat berita daripada Dr Hafidzi Mohd Noor seorang Ahli Lembaga Aqsa Syarif dan juga Pengarah PACE yang berbunyi, “Assalamualaikum, Ir Dr Selamat Aliman - Felo Kanan PACE dan ahli Lembaga Aqsa Syarif Bhd terpilih untuk menyertai sukarelawan Lifeline 4 Gaza dan akan berangkat ke Istanbul pada 19 hb Mei ini. Dr Selamat mewakili rakyat Malaysia akan membawa panji-panji JIM/PACE/IKRAM (tak rasmi) dan Aqsa Syarif. Kita mengiringi pemergian Dr Selamat dalam misi yang amat penting ini dengan iringan doa.

Semoga kita semua yang berada di belakang usaha ini turut memperoleh pahala jihad untuk pembebasan Al-Quds sebagaimana yang diperolehi oleh Dr Selamat nanti insyaAllah. "
Sahabat-sahabatku yang peka bersama dalam perhimpunan di hadapan Majid Kapitan Keling. Dari kiri ialah insan marhaen, Hj Atan, Hj Taufek dan aku.

Lantas sahabat kita Hj Atan cuba bertanyakan kepada anakanda-anakanda beliau. “Katakanlah ayah yang terpilih untuk misi bantuan ini, apa kata anak-anak ayah, harap beri komentar.”

Dijawab oleh Ainul Mardhiah anakanda yang kedua. “Tidak mudah untuk kita sanggup terima seruan jihad sebegini. Tetapi jihad inilah yang kita tunggu-tunggu dan harapkan selama ini. Kalau ayah dapat alhamdulillah. Anak, isteri dan harta akan ditinggalkan. Hanya syahid yang akan menyelamatkan kita di akhirat nanti.

Kami akan bersyukur dan bangga di akhirat kelak kerana punya ayah yang sanggup berjihad demi Islam. Kalau ayah dapat jangan fikir lama-lama. Inilah jalan yang akan menjamin Syurga untuk kita. Walaupun sakit tetapi manis akhirya. “

Mungkin jika anak kita ini jawapan mereka. “Ayah tak payah pergilah, siapa yang nak tengok kami dan ummi jika sesuatu terjadi dengan ayah. Lagi pun ayah bukan sihat sangat. Ini juga bukan perang kita, negara Arab yang lain pun kurang ambil peduli.” Diantara semangat, kesanggupan dan realiti hidup. Diantara mahu bersusah-payah atau penerusan hidup dalam zon keselesaan yang sedia ada. Mengapa Rasulullah pernah bersabda sebegini;

Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw bersabda: "Barangsiapa mati, sedang ia tidak pernah berjihad dan tidak mempunyai keinginan untuk jihad, ia mati dalam satu cabang kemunafikan." Muttafaq Alaihi.
Baru-baru ini ramai dikalangan NGO Islam berkumpul di hadapan MAsjid Kapitan Keling selepas solat Jumaat melahirkan sokongan kepada Misi Bantuan Kemanusiaan ke Gaza.

Islam mengutamakan keharmonian, kasih-sayang dan kesatuan tetapi jika ini dicabuli dan peri kemanusiaan langsung tidak dihormati maka tidak ada jalan lain selain berjihad. Proses rundingan telah porak-peranda kerana saban hari rakyat Palestin terus-terusan diinayai tanpa pembelaan yang sewajarnya.

Mari kita mengorak langkah semampu boleh; berdoa, menderma, berkempen, berdemo dan memboikot barangan Rejim Zionis dan Amerika Syarikat yang merupakan sekutunya.

Jangan pula kita mati dalam kemunafikan yang nyata.

2 comments:

hentian said...

Im kalau dipanggil untuk ke Gaza, secara jujurnya nak habaq mai... fikir banyak kali juga.

Uuhh... iman ni belum cukup gah lagi rupanya!

Ariff Budiman said...

Abu tak pa kalau ada keuzuran tetapi jangan dilupakan untuk mendoakan mereka. Kalau ini juga tidak dapat kita lakukan nescaya bala pasti akan menanti kita. Tepuk dada tanya dimana iman kita. Tak gitu cikgu