Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, September 16, 2010

Ramadan meninggalkan kita tetapi amalannya tidak.

Amalan menghadiri majlis ilmu dan beriktikaf di masjid mesti diteruskan supaya ianya menjadi amalan hidup. Begitulah amalan orang-orang soleh.

Bagi yang masih mahu mencari rahmat dan redha Allah SWT mari segerakan pula puasa sunat Syawal yang cuma 6 hari sahaja tetapi pahalanya seumpama puasa setahun. Ramai yang tahu tawaran ini tetapi masih bertangguh-tangguh. Rugilah jawabnya jika tertinggal. Kenapa kita ini sering berebut-rebut tawaran istimewa di gedong-gedong membeli-belah yang menawarkan harga-harga konon murah? Tapi bila bab ibadah kita agak lalai.

Bagi mereka masih merindui bulan Ramadan, ianya telah pergi dan meninggalkan kita. Bukan bulan yang akan beribadat tetapi kita ini sendiri. Biar ianya pergi mengikut perintah Allah. Allah ada berfirman, "Tidak Aku jadikan Jin dan manusia melainkan beribadat kepada Ku. Segala amalan di bulan Ramadan masih boleh kita teruskan kecuali solat sunat tarawikh dan Lailatur Qadar. Mahu tidak kena tunggu tahun hadapan dan itu pun jika umur kita masih ada.
Ziarahi dan bersedekah kepada yang memerlukan adalah amalan yang mulia. Lakukannya samada secara individu mahupun secara berjamaah. Biasanya dengan berjamaah adalah lebih berkat insyaAllah.

Mari kita beri tumpuan pada waktu sekarang. Teruskan dengan puasa sunat Syawal, seterusnya puasa sunat Isnin dan Khamis. Mari kita teruskan dengan solat malam, baca Al Quran, bersedekah dan yang lain-lain yang kita laksanakan di bulan Ramadan, walaupun kita di bulan lain

Semoga walaupun Ramadan tidak bersama kita tetapi amalannya berterusan.

1 comment:

maiyah said...

slm aidilfitri.. makasih dgn ingatan :)