Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Friday, November 26, 2010

Masihkah kita menyumbang untuk Palestin?


Mengapa kita suka mengambil tetapi tidak mahu memberi? Mengapa tangan ini asyik mahu berada di bawah sedangkan yang di atas itu lebih baik? Mungkin ini yang sering ditanya oleh segelintir di antara kita, ‘budaya masyarakat subsidi’ ini hanya menunggu bantuan sahaja tanpa banyak berusaha.

Teringat semasa mendengar ceramah Palestin di sebuah masjid. Ada seorang tua seperti seorang yang berpengaruh bertanya kepada penceramah, “Mengapa negara-negara Arab yang lain tidak bersatu membantu perjuangan Palestin ini. Sedangkan mereka negara yang kaya-raya, kita Malaysia ini tidaklah seberapa”.

Beliau bertanya lagi, “Bagaimana ini, kita bagi duit untuk bina bangunan seperti makmal sains sekolah, pihak Regim Zionis senang-senang bom dan habis rata. Tidakkah itu sia-sia namanya”. Pening juga penceramah itu menjawab.

Persoalan di sini bukan sekadar habis sumbangan kita yang hendak dibanding-bandingkan tetapi semangat sebagai seorang Muslim kepada Muslim yang lain yang memerlukan. Allah SWT tidak melihat hasil perjuangan kita tetapi melihat usaha-usaha yang telah kita lakukan.

Tidakkah ada perasaan malu dan segan bilamana wang dan ringgit kita banyak terbazir dengan perbelanjaan mewah yang melampau-lampau. Sedangkan hendak menyumbang seringgit untuk Palestin pun kita sudah berkira-kira