Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Tuesday, April 19, 2011

TTC set up di RSK.



Sibuk menyediakan peralatan electronik untuk diajar kepada juruteknik baru nanti.



Setelah beberapa hari bertugas di Renesas Semiconductor Kedah (RSK) aku kembali ke Renesas Semiconductor Malaysia (RSM) di Bayan lepas, kilang induk kami. Jika blogger IM terasa kesunyian tanpa aku, aku pun begitu juga. Sudah enam hari tidak ketemu di tempat kerja. Namun dengan kesibukan projek baru aku "Renovation & Set Up of Operater Training Centre/Technician Training Centre in RSK" itu membuat aku hampir terlupa kepada RSM. Setiap kali pulang ke rumah pasti aku akan tertidur sampai waktu Maghrib. Jika malam itu tiada apa-apa aktiviti jamaah atau silat pasti juga aku pejamkan mata sehingga sesampai 12 atau 1 pagi, baru solat Isyak. Kak Ida memang sudah arif yang aku sungguh keletihan tetapi kadang-kadan jika perlu sangat beliau akan mengerakan aku apabila hendak pertolongan.


Diantara yang mendengar celoteh aku, "Hangpa tak puas hati kita settle kad luar".


Kemarin pinggang aku kesakitan, rasanya tiadalah makanan yang memungkinkan menjadi penyebab. Mungkin banyak mengangkat barang berat atau mungkin banyak meminum minuman berais. Pagi itu aku pergi ke kelinik di RSK meminta "Voltan" mungkin sejenis "pain killer" rasaku. Kemudian disebelah tengahari aku membeli pil dalam bentuk makjum ubat tradisional yang mengandungi diantaranya tongkat ali, ginseng dan rempah ratus lain. Dikatakan ianya baik untuk sakit pinggang dan lutut. Makannya dua biji pagi dan dua biji malam. Aku memang sedang mengalami sakit lutut akibat bersama mendaki 1/2 Bukit Bendera dua kali dalam seminggu dalam aktiviti RINTIS Global bersama murid-murid sekolah rendah Pulau Pinang pada beberapa bulan sudah.


Hari ini semangat aku tinggi, pagi tadi berjumpa blogger IM mungkin banyak berita yang hendak disampaikan. Tetapi tidak sempat bertanya banyak kerana beliau ada panggilan talipon. Ada beberapa perkara perlu aku bereskan di RSM pada hari ini. Selain dari poster-poster lima buah bersaiz A3 yang perlu dibuat untuk upacara perasmian LADA (Learning and Development Academy) di RSK, aku juga kena menyiapkan "training material" untuk "Level 2 Training" yang akan diguna-pakai untuk para juruteknik yang lama dan sebagainya. Jika "Level 1" untuk perkara asas sekarang "Level 2" untuk "operational & troble-shooting". Rasa sungguh teruja untuk menyiapkannya segera, namun masa tempohnya agak singkat iaitu pada bulan Jun 2011 harus siap sepenuhnya.

Esok aku perlu ke RSK lagi kerana ada sebuah mesin yang akan di tempatkan di dalam TTC (Technician Training Centre). Mesin ini perlu dialihkan sejauh 555 kaki dan kos mengubahnya sejumlah RM3K. Aku cuma "supervise" sahaja. Seronok juga bila masuk dan berkecimpong di dalam arena mengajar ini. Ramai kenalan baru dan berpeluang juga berinteraksi dengan yang lama.


Mohon doa dari sahabat sekelian mudah-mudahan segalanya berjalan mudah dan lancar. Amin. "Sorrylah, cerita pasal tempat kerja pula dan sorrylah lama tidak menulis" Semoga kita beroleh barakkah dan kesejahteraan.

Wassalam.

3 comments:

Ariff Budiman said...

Salam cikgu.
Tahun depan anak saya Hermawan habis Diplomanya dalam bidang elektronik. Boleh dia apply.

hrusli61 said...

Tentu sahaja boleh. hantar 'resume' nanti saya uruskan insyaAllah.

Insan Marhaen said...

2-3 hari ni IM sebenarnya terasa culas nak buat kerja. mood jatuh merudum...