Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Monday, February 22, 2016

Gelas aku pengan tiba-tiba pecah.


Gelas yang aku angkat untuk ku beri kepada tetamu tiba-tiba terbelah dua. Aku cuma mampu mengangkat  sebahagian dari yang di atas sahaja. Mengalirlah keluar air perisa rut bir membasahi talam pengalas dan sebahagian dari buku silatku dan beberapa keping gambar-gambar lama aktiviti silatku. Bahagian bawah gelas yang pecah  itu tinggal di atas talam pengalasnya. Aku menyuruh isteruku Ida mengambilnya dan buangkan airnya.

Sambil melihat diantara satu sama lain kami kehairanan sebentar. Kebetulan sungguh pada ketika itu aku tengah rancang bercerita kisah-kisah aneh dan luar biasa yang adalah sedikit-sedikit aku alami semasa menjalani aktiviti silatku.  Mereka tetamuku yang bersama pada hari itu adalah 2 pemuda tingkatan enam yang sedang temubual aku tentang dunia persilatan yang aku ceburi untuk kerja tugas persekolahan mereka.

Ada apa-apa penerangan saintifik mengenai perkara yang berlaku aku cuba menelilti dan cuba memahami. Mungkin kebetulan munglin tidak. Aku berpengangan yang pasti ini tentu ada hikmat yang Allah SWT mahu aku mencari pencerahannya dan yang penting segala amalan yang shahih dan perlu diteruskan dan dipertingkatkan.
Semoga Allah SWT melindungi kita daripada sebarang gangguan yang tidak elok. Amiin.

1 comment:

insan marhaen said...

Syukur atas apa yang berlaku. Di sebaliknya, biarlah Allah sahaja yang memberitahu...