Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Tuesday, March 29, 2016

Buli di sekolah?

Buli di sekolah?
Aku naik geram apabila mendengar radio pagi ini. Mana tidaknya tajuk yang diwar-warkan ialah berita seorang murid darjah 2 iaitu baru 8 tahun umurnya telah dibuli oleh beberapa orang murid darjah 3 yang umur mereka cuma 9 tahun sahaja. Dipaksa memotong lidah!
Tentu kesannya sangat mendalam terhadap diri dan keluarga yang terlibat. Lebih malang lagi masyarakat yang sekeliling akan memandang serong untuk beberapa ketika.
 
Mari kita cuba mencari jalan untuk mengelakkan ini berlaku. Sememangnya semua pihak kena berperanan jangan hanya kita menyatakan ini tidak melibatkan saya. Saya dan keluarga ‘OK’. Unsur pertama yang patut ditingkatkan ialah pemahaman dan penghayatan Islam kemudian kita sulamkan dengan perkara-perkara lain juga.
Pertama yang patut kita ketahui, hukum buli ini HARAM dan tentunya berdosa yang akan dimasukkan ke dalam Neraka kelak. Kesedaran ini perlu kerana Al Quran diturunkan untuk memberi khabar gembira dan juga ancaman atau peringatan balasan yang setimpal.
Kedua, penguatkuasan yang sedia ada dipertingkatkan agar kita sedar dan takut membuatnya. Ini perkara jenayah dan akan menerima hukuman. Berat atau tidak hukuman ini bergantung kepada kesan buli ini.
 
Ketiga, ujudkan dan serapkan budaya kasih saying dan tolong menolong bermula di rumah, di sekolah dan seterusnya. Laksanakan aktiviti dan program-program pembinakan akhlak terpuji dengan mencontohi akhlak Rasulullah saw. Baginda saw. bukan hanya menyantuni orang Islam malah yang bukan Islam pun mengakui baginda saw. sebagai ‘Al Amin’ orang yang dipercayai.
 

Keempat, mari kita berlajar seni mempertahankan diri, tidak kira silat atau yang lain-lain. Selain mempertahankan diri, silat membentok peribadi berakhlak tinggi, berdisiplin, menghormati orang lain dan mempunyai jati diri yang tinggi. Sayang dan rugi jika diri kita ini kosong daripada kemahiran seni pempertahankan diri ini.
Bukan untuk bergaduh tetapi untuk tidak ‘dibuli’ nanti.

1 comment:

insan marhaen said...

saya masa kecil dulu pun, selalu gak kawan buli...haha...