Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, August 16, 2018

LGBT Dan Silat.

Image result for pesilat wanita bertudung


LGBT,  bermaksud, Lesbian, Gay, Bisexual and Transsexual. Suatu aktiviti, pengamalan dan pegangan hidup berpasangan atau berkumpulan yang secara luar biasa atau luar tabii dan tidak seperti pengamalan kebiasaan dalam agama Islam mahupun budaya di Malaysia.
Apa yang kita ketahui, sebenarnya negara telah ada  peruntukan undang-undang sivil untuk kesalahan persetubuhan luar tabii iaitu Seksyen 366A Kanun Keseksaan. Malah, undang-undang syariah memperuntukkan Enakmen Jenayah Syariah Seksyen 25, 26 dan 28 Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah-wilayah Persekutuan bagi kesalahan liwat, musahaqah (lesbian) dan lelaki berlagak seperti perempuan telah sedia ada.

Mereka yang mengamalkan aktiviti sebegini terang-terangan bersalahan dengan perundangan dan Agama Islam. Mengapa komuniti  LGBT ini perlu menuntut hak mereka padhal semua rakyat Malaysia dilindungi, malah termasuk yang OKU? Adakah golongan sebegini ditindas atau dizalimi? Padahal di Malaysia ini semua mempunyai hak asasi yang sama dan sentiasa dipelihara berdasarkan acuan adat dan budaya. Perlembagaan negara meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan. Semua orang tak boleh ditindas di tempat kerja, tidak boleh dianiaya dan tak boleh dizalimi. 
 Image result for pesilat wanita bertudung
Bagi komuniti silat perkara ini tiadalah menjadi masalah sebelum ini. Bagi yang ingin menyertai silat perlu memenuhi beberapa syarat, peraturan atau adat yang tertentu tidak kira lelaki atau perempuan. Malahan kaum yang lembut ingin dan berminat belajar silat agar boleh berubah supaya tidak lembut lagi. Sekurang-kurannya dapatlah mereka membela diri jika diganggu oleh orang lain.

Di dalam dunia persilatan tiada perlu sesiapa pun menuntut hak agar tidak didiskriminasi. Sesiapa pun bleh menyertai dan tiada yang akan lari dari hukuman jika melanggari sesuatu ketetapan, peraturan atau adat persilatan.
 Image result for pesilat wanita bertudung
Kalau ditelitikan ada dua pendekatan yang boleh digunapakai. Pertama, membeli ruang dan peluang golongan ini untuk berubah dan bersama dalam komuniti silat. Kedua menyekat terus agar tidak mempengaruhi atau menular kepada ahli atau murid yang lain. Seperti pepatah, “menghidar lebih bagi dari berubat”. Tetapi adakah masalah ini akan selesa dengan cara menyekati? Mungkinkah suasana akan bertambah teruk?
 

1 comment:

insan marhaen said...

khutbah jumaat tadi, khatib ada ulas bab lgbt. kemas dan padat ulasannya.

sekali lalu, lgbt adalah haram dan Allah melaknat golongan ini. tugas kita adalah untuk mendekati mereka dan cuba merubahnya...