Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Monday, February 2, 2009

Perjalanan

Alhamdulillah. Perjalanan ini kekadang mudah kerana sentiasa didampingi mereka yang tersayang. Membimbing. membantu, menghulur tangan pada saat-saat perlu. Dari datok, opah, abah, mak, kaum keluarga dan kini sahabat-sahabat.
Tidak dapat dinafikan sahabat-sahabat merupakan orang yang amat penting di dalam perjalanan ini. Merekalah pengganti datok, opah, abah dan mak kita. Jangan sesekali diabaikan hubungan ini. Saling bekerjasamalah agar masing-masing mendapat kemanisan bersilaturrahim.
Namun kekadang hidup ini sangat sukar lantaran dugaan-dugaan yang mendatang. Ada yang disebabkan daripada kita sendiri dan ada yang datang dari persekitaran kita. Allah SWT yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui. Carilah bekalan di dalam perjalanan ini. Bak bahtera yang mendarat di sebuah pulau. Penumpangnya diminta mendapatkan segala bekalan perlu untuk menyambung pelayaran. Bagi yang lalai akan terlupa bahawa perlayaran sudah hampir sedangkan bekalan mereka tiada.
Mari kita peringatkan diri dan sahabat-sahabat, solat itu wajib, berbuat baik itu wajib, berdakwah itu wajib dan melaksanakan yang Allah suruh itu wajib. Allah berfirman di dalam Al Quran "Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia itu hanyalah untuk beribadah kepadaKu." Semua tindak-tanduk kita hendak dibawah naungan ibadah kepada Allah. Bagaimana caranya carilah guru atau ustaz untuk menjelaskannya. Tumpang bahtera kita masih belum kembali belayar.

No comments: