Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Wednesday, July 29, 2009

Engkau fikirlah sendiri.

Jangan hanya duduk di rumah mengadap PC sahaja. Keluarlah melihat dan memikirkan keindahan alam buana ini. Banyak lagi yang boleh diterokai.

Beruntunglah mereka yang mampu menulis, mempunyai ide-ide dan mampu berkongsi dengan orang lain tulisanya. Satu kepuasan bila tulisan tersebut disiarkan dan sentiasa segar di dalam blognya sendiri. Itu pun kira kita sedang berdakwah juga. (000)

Rugilah mereka yang mampu menulis, mempunyai ide-ide, tetapi tidak mampu berkongsi dengan orang lain tulisanya. Maka beliau harus belajar sekurang-kurangnya dengan mereka yang boleh membuat blog. Jika tidak, sayang jika tidak dapat dimanfaatkan karya-karya yang mungkin berharga. (001)

Rugilah mereka yang mampu menulis, tetapi tidak mempunyai ide-ide dan mampu berkongsi dengan orang lain tulisanya. Orang sebegini harus pergi belajar bagaimana boleh menjana ide seperti menghadiri bengkel penulisan kreatif. Semua perkara harus diusahakan dan cungkil jika tidak ianya akan terbenam sampai bila-bila. (010)
Di sinilah tempat aku dan isteri mencari ketenangan pada pagi hari. Selepas itu kami akan singgah di mana-mana warung menikmati sarapan pagi berdua-duaan.

Rugilah mereka yang mampu menulis, tetapi tidak mempunyai ide-ide dan tidak mampu berkongsi dengan orang lain tulisannya. Jika ada kemahuan yang susah akan dipermudahkan. Penulis ini tidak boleh bersendirian sahaja di rumah. Keluarlah sambil memerhatikan sumber-sumber ilham, beliau harus berinteraksi dengan orang lain. Mahu belajar jangan mengira-mengira sangat. (011)

Rugilah mereka yang tidak mampu menulis, tetapi ada ide-ide dan mampu berkongsi dengan orang lain. (100)
Rugilah mereka yang tiadak mampu menulis, tetapi ada ide-ide dan tidak mampu berkongsi dengan orang lain. (101)
Rugilah mereka yang tidak mampu menulis, tiada ide-ide dan tetapi mampu berkongsi dengan orang lain. (110)
Tiga perkara di atas masalahnya serupa sahaja, jika ada kemahuan pasti ada jalanya.

Ini salah seorang penulis blog yang sensasi dan popular. Aku tidak akan terlepas membaca penulisannya. Penuh tanda tanya dan misteri. Kadang-kala susah hendak percaya. Tetapi aku kenal peribadi ini sudah lama. Rakan sepermainan aku, main pisau. Tikam-menikam hingga ke alam mimpi.

Rugilah mereka yang tidak mampu menulis, tiada ide-ide dan tidak mampu berkongsi dengan orang lain. Orang yang sebegini kena mandi bungalah jawabnya. Jangan ambil hati melawak sahaja. Orang yang sebegini cukup berperanan penting dengan menjadi pembaca dan menyebarkan kepada orang lain.(111)

Anda di mana?

11 comments:

maiyah said...

salam.. saya menulis ikut luahan saya supaya ada mende nak buat kalau tak tu saya asyik terbaring tengok TV jer, smnjk ada PC, saya leka berbicara dalamnya dan mendapat byk ilmu baru.

gandasura said...

Apa halnya guna banyak sangat binary code 000, 010, 011, 001, 111... apa yang tersirat sebenarnya... flip-flop mutation ka?... hehe, salam ukhuwah dari saya

xiiinam said...

Salam...
Selamat berblog....
Selamat berkarya...

ARIFF BUDIMAN said...

Salam semua. Sebenarnya kita semua mempunyai idea cuma kemampuan menulis perlu diasahkan. tapi biarlah kita mulakan dengan sedikit daripada tidak menulis. Menulis tentang diri dan keluarga pun sudah baik untuk permulaan. Saya kalau tak menulis akan menjadi kekok.

reek said...

Islam in Malaysia is suppressing humanity, dignity and desire of a normal human being.

Islam in Malaysia is causing trouble to non-Muslims who goes about their everyday life to do what any other normal human being on earth are doing.

Islam in Malaysia does not respect traffic law when Muslims can park their cars all over the road and cause inconvenience to everybody.

Islam in Malaysia does not contribute to the progress of the malay race and any other race in Malaysia.

Islam felts threaten in Malaysia, when nobody actually gives a damn about them.

samp said...

Ban UiTM. Ban MRSM. Ban MARA. Ban Matrikulasi stream. Ban sekolah Agama.

vesewe said...

Remember Raja Petra said: More than 90% of malays were actually non-Muslims, because they don't follow the teaching of Islam.

I firmly believe, when I die and go to hell, I will meet many "Malaysian Muslims" there, all the munafik who used Islam not for them to be closer to God, but for their idiotic, selfish and vicious self-interest.

More classic examples of half-past-six mentalities displayed by the present so-called leaders, ministers, and worst of all politicians (monkey brain), bad for the nation but good for those who knows how to take advantage of their stupidity.

Religion alone can never help us to become more clever and smart, especially with the present attitude and style of the malays, who are going backwards more and more, and heading for the caves and jungles in time to come.

In Malaysia the constitution is not the supreme document in law. It has been so trampled by the Umno gangsters; it has come to a point where these gangsters are a law unto themselves. To them the constitution is respected when it suits their intents and toilet paper when it does not.

Mob rule is tolerated by the police when it is an Umno orchestrated mob. Non-Umno gatherings are an inconvenience and clobbered to pulp.

Malaysia is dead as a nation. They are dying to call this land Tanah Melayu so we might as well let them destroyed it. It is no loss to the non-malays since they are treated as pendatang anyway.

Let these gangsters plunder and rob their own kind. They are notorious for inbreeding in any case. They would probably enjoy devouring their own kind too. Crooks and hypocrites at the helm will never grow a nation. Only chaos and disaster beckon.

I wish it were different, but I have long since decided they deserve what they get. No point in banging my head against the wall.

Boleh said...

I hate malay pig so much in my life
If all malay pig jump into sea and all die
This world will become very very beautiful

ruyom said...

By hook or by crook including murder, harassment and corruption, other than the normal legal ways. That is what UMNO means.

konek said...

That is why malay is the most arrogant, corrupted, racist and terrorist race in the world. To the world population, malay is only a minority. And yet, still keep on talking about Islam, Muslim, Syariah law. Shame on you!

hrusli61 said...

Terima kasih kepada yang sudi melawat dan memberi komentar.

Semua peandangan adalah dihormati namun biarlah relevan dengan tajuk posting.

Pada hemah saya ada komentar anda rasanya perlu dirujuk kepada forum lain.

Walaubagaimana anda bebas meluahkan hasrat hati. Tetapi biarlah JENDELA HATIKU bermanfaat untuk ditatapi.