Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Friday, November 20, 2009

Berurusan dengan lelaki.

Berurusan dengan semua keadaan walaupun semasa kenduri-kendara. Adab dan sopan hendak mengikut yang Islam ajar.

Praktikalnya dalam jalan dakwah memerlukan kebijaksanaan. Percampuran lelaki dan perempuan pada dasarnya memang dilarang dalam Islam. Namun kaum Hawa ini tidaklah dijadikan untuk menetap di rumah sahaja. Mereka harus keluar untuk tuntutan fardhu ain dan fardhu kifayah masing-masing. Jika mereka keluar rumah maka tidak dapat dielakan akan berinteraksi dengan kaum Adam. Realitinya sebagai seorang muslimah, mereka faham bagaimana untuk melaksanakan tugasan mereka di luar.
Lelaki dan wanita seiring walaupun menentukan keputusan penting dalam sesuatu mesyuarat atau perjumpan.

Pergaulan, berkomunikasi dan berinteraksi memerlukan kemahiran yang betul. Bukan sahaja berlainan jantina malah sesama jantina juga ada adab dan peraturannya. Adab Barat mungkin lebih bebas, Adat Timur penuh kesompanan tetapi Adab Islam adalah yang terbaik, mendapat rahmat dan menjamin kesejahteraan. Itulah diantara lain Nabi Muhammad saw diutuskan untuk menjadi kesejahteraan dan rahmat untuk seluruh alam.

Berniaga dan jualan kecil-kecilan tidak kira ianya lelaki mahupun wanita. Bekerjasama meringankan beban.

Jika dipandukan dengan baik memang sejahtera hidup ini. Al Quran dan As sunah penuh dengan panduan, cuma kita sahaja yang tidak mahu mengikutinya. Sehingga hendak ke Tanah Suci mengerjakan haji, diajar yang kita memerlukan peneman yang mahram atau ada pertalian keluarga. Semoga kita tidak mengadaikan prinsip. Tegas dan keanjalan memerlukan penilaian yang tepat. Penilaian yang tepat tercetus dari tarbiah yang diperolehi. Bertegas pada perkara yang jelas dan bertolak-ansur dengan bijaksana dalam perkara-perkara perlu.

Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu.
Pandangan hati itu yang hakiki.
Jika hati itu bersih.

2 comments:

Maiyah said...

ikut pd panduan yg ditetapkan, skrg dah tak ikut lagi, tgk para artis kalo belakon, tu dia.. isteri org pun kene peluk2 :)

insan marhaen said...

bersederhana dalam segalanya lebih baik.