Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Sunday, July 17, 2011

Iri Hati atau Cemburu?




Ziarah kami ke Al Barakah melihat perkembangan Muhammad Sobri. Sayu hati kerana tiada lagi dapat kelihatan kenakalannya di rumah. Beliau manja membahasakan diri dengan panggilan "adik".


"Kenapa kakak lama tak balik Penang, di dah lupa kat kita ke?" "Dak, kakak kan baru kerja tentu dia sibuk ," jawab seorang ibu menenangkan hati si adik. Mungkin ini diatara rindu atau iri hati seorang adik. Bila jauh tertanya-tanya tetapi bilah berdekatan maka bercakaran pula.


"Seronok ya dapat keluar bersama abang cam ini, abang selalu sibuk dengan kerja aje, kan best sekali sekala makan-makan begini." Aku terasa cemburu dengan mereka atau mungkin kesian kerana dilaghokan cuma aktiviti kekeluargaan sahaja sedangkan masyarakat dan jemaah pun menagih perhatian mereka.

Along kelihatan di tengah dan kiri sekali, telah menjadi ahli IKRAM dan telah mengikuti Tarbiah IKRAM Tahap 02 Alhamdulillah. Semoga beliau akan terus beristiqamah dengan jamaah ini.


Ini adalah fenomina hidup yang mempunyai berbagai ragam. Jika hanya menekan satu sudut, sudut yang lain terabai, begitu juga juka hanya menekan sudut lain sudut yang asas tadi pula terabai. Diri dan keluarga ada haknya tersendiri, maka begitu juga masyarakat dan jamaah.

Susah dan senang jamaah tetap diberi keutamaan, itulah pegangan yang diamanahkan. Hj Atan yang di sebelah aku merupakan Bendahari IKRAM SPT dan bekerja sepenuh masa dengan IKRAM Negeri Pulau Pinang sebagai SUK.


Perlu ada masa untuk diri sendiri begitu juga perlu ada masa untuk keluarga. Namun jangan pula ditinggalkan urusan-urusan masyarakat dan jangan dialpakan tanggung-jawag sebagai seorang ahli jamaah atau pertubuhan.


Semua perbuatan kita ada bersebab dan sebab-sebab ini yang memberi kita alasan. Tetapi adakah alasan ini benar-benar ikhlas atau pelepas diri kerana mahu sentiasa berada di dalam zon selesa. Teringat aku akan Surah Al Muzammil, Nabi diminta bangun dari berselimut. Kenang-kenangkan lah!

1 comment:

insan_marhaen said...

Muga perjalanan kehidupan seterusnya bergerak seperti yang dirancang!