Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Monday, August 1, 2011

Seceria Lampu Kelip-kelap.



1 Ramadhan menjelang lagi, petangnya aku cuba ceriakan diri dan rumah kami dengan memasang lampu kelip-kelap di hadapan rumah. Ingin aku nyalakan ia malam itu juga. Namun petang itu aku hanya sempat mengantungkannya sahaja. Belum boleh dinyalakan kerana perlu ada wayar dan plug yang ketinggalan. Selepas solat Maghrib berjemaah bersama Along di rumah aku terus ke kedai mencari barang-barang yang perlu. Bergegas kerana malam ini tak mahu ketinggalan solat Tarawikh di masjid. Aku singgah tiga kedai baru dapat membelinya. Mengapa aku megelabah?

Malam itu sempat sampai di masjid sebelum azan Isyak bersama Along. Jemaah ramai dan tiada ruang kosong, kalau tiap-tiap kali sebegini alangkah hebatnya. Alhamdulillah dapat juga aku solat di masjid pada 1 Ramadhan 1432. Tetapi mengapa hati aku masih megelabah?

Balik kami makan masakan yang Ida masak dan aku terus menyambung memasang lampu kelip-kelap aku tadi. Along keluar berjumpa kawan-kwannya di Perda. Setelah naik-turun tangga beberapa kali barulah lampu keli-kelap aku sempurna, menyala sungguh indah. Aku panggil Ida untuk diberi komen. Katanya cantik. Tetapi hati ini masih serba tidak kena mengapa ?

Setelah aku amati baru aku tersedar hati aku ini macam lampu kelip-kelap ini juga. Kekadang nyalaannya terang berwarna warni dan kekadang secara otomatik ianya boleh malap sendiri mengikut rekaan litarnya. Baru aku sedari ada beberapa perkara yang mencuit hati kecil ini. Sobri, Nana, dua anak remaja perempuanku di KL dan di Ipoh. Keluarga di kampong dan kewangan yang meruncing. Umur ini semakin hampir di penghujungnya. Kesihatan yang kian menurun. Hutang dan pinjaman yang selalu meningkat. Oh inilah diantara sebabnya?

Mengapa aku harus hanyut dengan permasalahan ini? Sedangkan Ramadhan di hadapan aku sekarang. Patutnya aku rebut ruang ibadah sebanyak-banyaknya dengan gandaan pahala dan kebajikan yang besar. Patutnya aku harus mula mengintai malam Al Qadr yang lebih baik dari seribu bulan. Sepatutnya aku mesti mula membaca Al Quran. Sepatutnya aku cuba selak-menyelak saki-baki duit yang mungkin tersimpan untuk disedekahkan. Ya itu patut aku lalukan dulu.

Semoga keceriaan lampu kelip-kelap aku ini dapat menceriakan aku selapas ini. Walaupun malap seketika tetapi aku yakin iaya akan terang-benderang lagi. Aku tahu akhirnya ia akan ditutup kerana hari telah siang atau dibuang kerana ianya tidak berfungsi lagi. Begitu juga dengan aku ini.

2 comments:

Ariff Budiman said...

Salam cikgu
Biarlah is berkelip selalu di hati kita walaupun tidak secerah dahulu. Jangan di padamkannya.

hrusli61 said...

Terima kasih Jiman diatas saranan ini.
Terima kasih jua kerana menjadi pembaca tetap JH