Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, November 27, 2008

Gigitan pacat ber'larva'.

Sudah lebih sebulan, Alhamdulillah kesan gigitan pacat di kaki kananku sudah hampir sembuh. Hanya tinggal kesan parut yang kian menghilang insyaAllah. Itulah dia 11 gigitan pacat dari Lata Celak, Iboi (Mukim Kupang), Baling, Kedah. Aku sudah beberapa kali sebelum ini digigit pacat dan pernah suatu ketika di Bukit Pacat, Trong, Taiping sehingga lebih 40 gigitan. Namun kali ini lain dari yang lain.

Gambar di atas semasa tengah teruk. Gambar di bawah parut yang baru hendak baik.
Setelah tiga kali ke kelinik di tempat kerjaku aku dirujuk kepada doktor pakar di Hospital Lam Wah Ee. Dr Khoo SS merawatku, beliau mengatakan aku dihinggapi sejenis 'larva' dari sejenis cacing yang hidup dan membiak. 'Larva' ini kata beliau adalah dari najis kucing atau anging. Aku menafikannya dan mengatakan ini adalah kesan gigitan pacat. Atau mungkin dari najis babi hutan yang memang banyak di kawasan dalaman hutan Lata Celak itu. Tetapi mengikut pengetahuan Dr Khoo tidak mungkin najis babi hutan. Aku pun malas hendak berhujjah lagi. Beliau doktor pakar memang mengaji bab ini sedangkan aku adalah pesakinya dan kaki akulah pergi ke tempat tersebut bukan kaki beliau.

Ingin aku berkongsi di sini apabila kita hendak ke kawasan yang ada banyak pacat, pastikan kita memakai kasut dan masukkan seluar ke dalam sepatu. Kemudian gunalah Ridset Hijau atau yang seperti itu disemburkan ke kasut dan sepatu kita. Jika kita terkena gigitan, jangan terus tarik pacat itu. Cuba guna sebarang minyak atau bam panas dan sapukan ke pacat itu. Dia akan jatuh sendiri tanpa meninggalkan bisa atau mungkin giginya (tak pasti) pada luka gigitan itu.


Nasib baik pacat-pacat itu tidak bawa beg macam gambar di atas. Jika seekor satu beg jenuhlah aku.
Jika telah tamat perjalanan atau aktiviti masuk hutan itu, segera mandi dan bersihkan diri agar jika ada 'larva' yang seperti saya alami boleh dikeluarkan dengan membersihkan tempat gigitan pacat-pacat itu. Sapu krim antiseptik untuk mengurangkan gatal dan elakkan daripada mengaru di tempat gigitan tersebut. Jika masih gatal-gatal lagi cari ubat selsema atau ubat alahan, cetirized hydrochloride 10 mg, seperti jenama ZERTEC atau SIMTEC. Makan 1 biji setiap hari. Jika masalah berlarutan jumpalah doktor.

2 comments:

hafinah@ yahoo.com said...

Beruntung juga aku sebab kalau kena pacat pun tak ler seteruk kamu nih.. Darah manis gamaknyer...he!he!he!

bearcat said...

Masa zaman student dulu saya cuma belajar dan lihat penyakit parasit ni dalam buku.
Emm ini kali pertama dapat tengok gambar yang real hehe.
Biasanya pesawah yang kena parasit ni.