Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Tuesday, May 12, 2009

Air dicincang tidak akan putus.

Taat kepada pimpinan dalam keadaan suka atau sebaliknya selagi mana ianya bukan perkara maksiat.

Ini satu perumpamaan yang cantik dibuat kiasan. Sifat air itu sungguh istimewa boleh dialirkan dan boleh ditakungkan. Merupakan satu keperluan yang banyak manfaatnya. Begitulah andaian kita di dalam organisasi, pertubuhan ataupun berjamaah. Kita jadilah seperti air yang bersedia samada akan dialirkan atau ditakungkan. Dialirkan kita berperanan di dalam pangkuan masyarakat. Ditakungan akan membina kekuatan dalaman yang hebat dan lain pula manfaatnya. Mendidik atau mentarbiah diri agar lebih bertenaga apabila diserap ke dalam masyarakat. Sentiasa mahu ditarbiahkan supaya tetap beristiqamah di dalam perjuangan yang kerdil ini. Keluar berombongan jauh berjalan luas permandangan dan banyak pengalaman.

Kita perlu ingat ada kalanya air ini akn cuba disekat alirannya atau dibuka takungannya oleh mereka yang berniatkan untuk kepentingan sendiri. Namun jika air ini masih berpegang kepada sifat asalnya, ianya pasti akan patuh dengan apa yang telah ditentukan. Kita di dalam organisasi ini memang banyak dugaan samada dalaman mahupun luaran namun dengan kefahaman yang dimiliki kita masih mahu setia dan patuh kepada peraturan yang telah kita sendiri persetujui.

Semaian bibit-bibit ukhuwwah, persaudaraan, silaturahim masih hidup segar di sanubari ini dan hakikatnya tidak dapat disangkal lagi. Cuma ianya perlu sentiasa dipupuk agar kesegarannya berpanjangan. Berlapang dada dan bekerjasama di dalam satu jamaah merupakan satu tuntutan Islam. Mematuhi dan menghormati pimpinan juga tuntutan Islam. Walaupun kita merasakan kita lebih berilmu dan berpengalaman tinggi namun keputusan pimpinan jamaah yang di bawah landasan syura lebih tepat jika dibandingan dengan kepakaran ilmu kita itu.

Seronok jadi kanak-kanak, berkelahi sebentar kemudian berbaik semula. Esok berkelahi lagi dan begitulah seterusnya.


Taatlah kepada jamaah dalam keadaan suka atau sebaliknya itu baiah kita. Hidupkan dan tingkatkan kasih-sayang sesama kita. Kerja kian banyak, waktu kian singkat, tenaga kian berkurangan dan umur kian pendek. Biduk berlalu kiambang bertaut.

Semoga bermanfaat.

No comments: