Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Wednesday, October 15, 2008

Jangan lari dari medan Perang.

Kesungguhan dalam melakukan kerja amal amatlah dituntut. Apatah lagi didalam suasana yang amat kritikal dimana keruntuhan akhlak amat terasa. Arak, zina, merampik, mencuri, merompak, membunuh dan salah guna dadah menjadi bahan semasa di dada akhbar. Di manakah nilai kepekaan, penghayatan nilai hidup murni, pencegahan dan penguat-kuasaan?

Semua perlu terlibat untuk menyediakan ruang alternatif kearah pembaikan. Maka tugas ini harus diberi perhatian oleh pimpinan yang berwajib termasuk NGO, pertubuhan dan persatuan setempat. Isu ini kalau ditangani dengan bersepadu tentu lebih berjaya. Tetapi kita sungguh hairan kerana pimpinan-pimpinan tadi masih ada beberapa individu yang tidak ambil indah. Bila ada mesyuarat tidak datang. Bila berlaku sesuatu yang tidak sesuai dengan pendapat dan citaranya terus balik meninggalkan majlis.


Sanggupkah seorang itu berhadapan dengan beberapa kereta kebal ?

Terlintas di hati perbuatan sebegini sama macam mereka yang lari dari medan perang. Tentu yang tinggal akan berhempas-pulas bekerja memastikan majlis berjalan lancar. Ini satu kesalahan yang amat besar. Adakah perbuatan sebegini dapat menyelesaikan masalah? Amanah yang dipikul tidak semuanya seronok dan indah belaka. Tentu ada yang betentangan dengan naluri peribadi yang penting kita tetap bersama dalam satu kesatuan walaupun berbeza pandangan.

No comments: