Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Wednesday, October 15, 2008

Menganalisa Dan Membuat Teguran.

Kepada yang sudi membuat analisa dan terus memberi teguran dalam sesuatu perkara yang dirasakan pincang, mereka ini adalah tergolong kepada satu kumpulan insan yang mempunyai tahap kedua dalam membuat amal. Tahap Pertama ialah mereka yang hanya melihat dan tidak membuat apa-apa. Mungkin hati sahaja yang berugut-rugut atau tidak setuju namun tiada membuat sebarang tindakan. Mereka ini datang dan pergi begitu sahaja.

Tahap Kedua, mereka yang menganalisa dan terus membuat teguran. Kumpulan ini tidak mengambil kira impak atau kesan yang akan berlaku. Mungkin dengan niat tulus bersih semata-mata telah mendorong mereka secara terus membuat teguran. Mereka ikhlas agar berlaku perubahan atau pembaikan. Tetapi tidak merancang susulannya pula.
Tahap Ketiga ialah mereka yang membuat analisa dan cuba memahami sesuatu perkara yang berlaku dan mencari jalan dan masa terbaik untuk membantu pada ketika perkara itu berlaku. Tanpa disuruh-suruh membantu untuk bersama memperbaiki keadaan semampu boleh. Kemudian sekiranya ada masa yang sesuai mereka akan membuat teguran berdasarkan peluang atau peruntukan yang sedia ada seperti sewaktu mesyuarat bedah siasat program tersebut dan sebagainya.

Adakah kita akan membuat andaian bahawa orang yang berbaring ini langsung tidak menghormati mereka yang sedang membaca Al Quran di dalam masjid ini? Tidakkah kita akan terfikir bahawa tentu ada sesuatu yang berlaku menyebabkan beliau sebegini?

Alangkah moleknya digunakan masa atau peluang yang sesuai dengan bijaksana. Berhikmahlah dan buatlah teguran sesuai dengan masanya. Jangan selepas bermesyuarat baru hendak kritik itu dan ini. Tinggalkan budaya, "Rumah dah siap pahat masih berbunyi".

No comments: