Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, October 23, 2008

Wanita Oh Wanita Jagalah Diri Mu

Wanita sering diperlakukan dengan sesuka hati dan dipandang lemah. Mana tidaknya apabila berlaku perzinaan akibatnya akan ditanggung oleh wanita itu sendiri. Kaum lelaki mudah melepas diri dan lari dari tanggung-jawab. Akhirnya berlaku keguguran dan perbuatan buang bayi. Masyarakat akan menuduh si wanita yang jahat dan sebagainya.

Kedatangan Islam telah memberi satu kemuliaan bagi kaum wanita. Mereka dilayan dengan baik sesuai dengan sifat dan naluri kewanitaan itu. Menutup aurat melambangkan satu tahap harga diri yang tinggi. Tidak dibenarkan sebarangan orang melihat dan menyentuh tubuhnya tanpa ikatan yang sah. Tanggung-jawab, keutamaan hak dan kasih-sayang mesti dicurahkan dengan sebaik mungkin. Sebagai permaisuri rumah-tangga, sebagai teman setia, sebagai pembela maruah, sebagai penunduk nafsu, sebagai ibu dan penasihat keluarga. Sebab itu pernah kita dengar, "syurga di bawah tapak kaki ibu" dan ibu ini adalah seorang wanita bukan lelaki. Ini hakikatnya.

"Syurga itu di telapak kaki ibu" Maka santunilah mereka dengan penuh hormat dan kasih sayang. Jangan sekali-kali dilukai hati mereka. Jangan jadi seperti, "kacang lupakan kulit".

Oleh itu wahai kaum wanita, bersyukurlah dengan kejadian mu itu. Jagalah maruah mu dan maruah keluarga mu. Tutuplah auratmu kerana ianya akan menyelamatkan diri mu dunia dan akhirat. Hargailah sifat dan naluri yang Allah SWT kurniakan kepada mu. Beribadahlah dengan bersungguh-sungguh. Tuntutlah ilmu semampu boleh. Belajarlah sedikit sebanyak seni mempertahankan diri agar dirimu tidak mudah dicemari. Kerana aku kuatir kau tidak mungkin dalam penglihatan ku pada setiap tempat dan setiap masa. Pasti kau akan keseorangan pada masa-masa yang tertentu. Maka persiapkanlah diri mu. Semoga Allah memelihara mu dalam penglihatanNya yang penuh Rahman dan RahimNya.

No comments: