Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Tuesday, October 21, 2008

SILAT SATU YANG LUAR BIASA.

"Tak bestlah silat ini tak ada terbang-terbang" Itulah jawaban seorang rakan apabila aku mengajak dia melihat latihan silat di perkarangan Masjid Al Huda di Sungai Ara. Aku juga pernah sependapat dengannya satu ketika dahulu sebelum aku mempelajaran silat Gayong ini. Ingin sungguh berkebolehan melompat tinggi kesana-sini. Berkebolehan berjalan di atas air. Mampu melentur besi dengan tangan. Mempunyai kekuatan yang luar biasa menumpaskan ramai orang sekali jus. Macam cerita-cerita di layar perak.
Kenalkah anda mereka ini? Dari kiri; Cikgu Rusli, Cikgu Ismail Abdullah, hafinah, Dr Danial, Cikgu Fuzi, Jiman & Ust Ahmad Fahmi Abu Bakar dalam satu majlis Anugerah Sandang Silat Pusaka Gayong di sebuah hotel terkemuka di Pulau Pinang.

Aku masih berkeyakinan ini semua tidak mustahil jika diamalkan latihan dengan betul dan dengan izin Allah SWT. Namun adakah itu sahaja matlamat kita belajar silat? Untuk dijadikan jaguh dan mempunyai kekuatan luar biasa? Mungkin ada yang menjawab "Ya". Aku sanjungi jawaban itu, tapi bagi aku "Tidak". Kerana bagi aku silat mempunyai agenda yang lebih besar dari itu. Ianya adalah wasilat atau alat untuk kita berinteraksi diantara satu sama lain. Tidak boleh seorang seorang. Ianya adalah satu bentuk tarbiah atau cara mendidik insan. Agar berpegang teguh dengan tali Allah (Al- Quran dan As Sunnah) dan jangan bercerai-berai. Ianya adalah satu perjuangan yang berterusan. Mempertahankan aqidah, diri, keluarga, masyarakat dan negara.

Silat mempunyai tolakan yang luar biasa. Muridnya sungguh taat kepada guru. Sanggup berlatih dengan keras tanpa memperhitungkan penat, lelah, sakit, cedera dan segala natijah (hasil) dari risiko latihan keras tadi demi mendapat kemahirannya. Sabar bila diuji guru. Sabar bila dicabar orang untuk berkelahi mahupun untuk menguji kekuatan. Lagi tinggi ilmunya lagi tunduk dia merendah diri. Ini memang luar biasa.

Disamping disiplin yang tinggi, rasa hormat pengamal silat ini kepada guru amat luar biasa. Ada malah ramai dikalangan pesilat ini mengamalkan mencium tangan tok guru, berpelukan kiri dan kanan sebagai amalan biasa. Tetapi kekok jika berhadapan dengan kedua orang tua sendiri malah hendak menunggu hari raya pun belum tentu ada yang mengamalkannya.

Mana silapnya, tepuk dada tanya selera.

Seni Gayong Payung Pusaka
Naungan anika hikmat mulia
Rahsia tersimpan di Purba kala
Ilham menyusun lahir semula

No comments: