Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Saturday, October 18, 2008

Mengapa mesti datang lewat?

Penyakit selalu datang lewat ini sebenarnya boleh diubati. Kita pun tahu, bila ianya berkaitan dengan masa berbuka puasa, kita boleh bersungguh-sungguh menepati waktunya. Begitu juga dengan perkara-perkara yang melibatkan kerjaya kita. Boleh datang ikut masa, makan dan balik ikut masa dengan penuh ketaatan. Mungkin ada yang mendorong kita begitu.

Gabungan mesyuarat bersama wakil-wakil dari JIM Pusat, negeri dan daerah.

Begitu juga sepatutnya dengan kerja-kerja dahwah atau jamaah. Bagi yang telah faham, kerja-kerja jamaah adalah penting sama seperti dengan kerjaya kita. Jika kerjaya kita itu diawasi oleh majikan dan beliau akan memarahi atau bertindak sesuatu apabila kita melanggar peraturannya. Maka ketahuilah kerja-kerja jamaah di awasi oleh Allah SWT. Kita sepatutnya takut akan murka Allah SWT. Apatah lagi, kita patut takut jika Allah kenakan tindakanNya kepada kita kelak.

Saya sungguh terharu, masih ada dikalangan kita yang walaupun sibuk dengan mengajar di masjid dan surau tetapi sanggup hadir ke mesyuarat. Walaupun beliau lewat sedikit tetapi tidak pernah uzur untuk bersama dalam program atau aktiviti yang telah diputuskan. Ada juga yang terus dari pejabat dengan pakaian kerja kerana tidak sempat balik ke rumah untuk melihat anak isteri lantas terus ke program. Lambat ke cepat ke diserahkan kepada Allah.

Kadang-kadang jalan sesak kadang-kadang lancar. Ada yang mesti balik ke rumah mengurus makan minum atau keperluan lain anak dan keluarga dahulu. Namun yang penting dia masih datang. Bagi mereka yang sentiasa mampu datang awal alhamdulillah syukur, Allah mengizinkan begitu dan teruskanlah. Jangan buat apa-apa. Beri semangat agar yang lain boleh ikuti. Jangan menjadi seperti yang tidak datang terus atau tidak mahu datang dan tiada khabar berita.

Pegang jawatan bukan untuk seronok-seronok tetapi amanah orang. Takut-takut jadi orang munafik jika tak tunai amanah. Datang mesyuarat itu amanah. Tetap aktif dalam mesyuarat pun juga amanah. Jangan kita bila rasa tidak selesa oleh sebab sesuatu kepincangan, merajuk terus balik atau keluar dari mesyuarat, walaupun mesyuarat belum habis atau masih tidak bermula lagi. Ada dikalangan kita yang membaca buku semasa mesyuarat. Kononnya beliau ini tidak membuang masa. Bayangkan kalaulah kita yang menjadi pengerusi mesyuarat itu apakah perasaan kita?

Menjadi pimpinan bukan senang kena tangani orang yang tidak aktif, yang sederhana aktif malah yang terlebih akt. Ini juga memeningkan kepala. Kasihani mereka dengan kita memberi sokongan penuh, membantu dan seiring dengan mereka.

No comments: