Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Sunday, October 26, 2008

Sampan telah di air dan pengayuh telah ditangan …

Semua kita sudah maklum bahawa terdapat banyak aliran bela diri di negara kita ini. Semuanya sudah arif banyak juga aliran silat di negara kita ini. Maka kita seharusnya berusaha meningkatkan mertabat silat ini kepada satu tahap yang lebih tinggi. Sejarah telah membuktikan silat satu ketika dahulu memang disanjung tinggi samada orang kebanyakan mahupun di peringkat istana.
Masa berlalu berbagai pertukaran dan peristiwa berlaku. Silat dipinggirkan dan bukan lagi menjadi agenda utama. Kemudian ia dilupakan dan penumpuan tidak lagi dijuruskan kepada silat. Sayang kenapa budaya lain diagongkan-agongkan? Kenapa tidak kita naikan sekali lagi nama silat ke puncaknya semula?
Biar orang kembali tercari-cari silat kerana silat itu istimewa. Biar orang mencari silat kerana silat pilihan utama. Kita tidak mahu menjadikan ia sesuatu yang bila tiada seni bela diri yang lain baru mahu ambil silat. Jadikan silat ini pilihan utama. Penuhi semua sekolah-sekolah, IPT-IPT, surau-surau, masjid-masjid dan dewan-dewan orang ramai dengan aktiviti-aktiviti silat. Untuk memenuhi harapan ini kita perlu bersatu mengorak langkah memperbaiki diri dan pertubuhan kita. Tiada masa untuk berihat lagi. Sampan telah di air dan pengayuh telah ditangan hanya menunggu penumpangnya naik saja.

Alhamdulillah di celah-celah guru-guru tua ini masih ada putera-puteri yang yang sudi bersama memberi masa dan tenaga mengamal dan membudayakan silat.

1 comment:

btho2u said...

Tahniah syeikh rusli. Tabik spring utk antum ... amri mansor jim cheras....p/s baru tadi lumpat dari blog budiman... teruskan...