Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Monday, October 27, 2008

Senyumku Tak Dibalas.

Kaki ini masih terasa gatal-gatal dek gigitan pacat yang tidak kurang 10 ekor kerana dua hari dua malam bermuqayam (camping) di Lata Celak dalam program ‘tracking’ ke air terjun. Muqayam anjuran Ustaz Rosli bekas mudir Sek Agama Islah Tikam Batu, Sungai Petani projek syarikatnya Celak Management Services. Namun Tasik Mengkuang ku kunjungi pagi ini untuk membuktikan kesetian dan melepas rindu yang telah lama terpendam. Inilah diantara tempat latihan pertama kami Divisyen Rajawali JIMSPT berlatih dalam siri persiapan ke Gunung Tahan pada tahun 2000. Mengkuang Dam ini juga merupakan destinasi berhimpun sahabat-sahabat kami JIM pada hujung minggu dalam sesi tarbiah yang amat disukai iaitu PATT (Pagi Ahad Tidak Tidur).

Ida, Sobri dan Syuhadah menemani aku ke Mengkuang Dam, tasiknya sungguh tenang. Aku berdoa mudah-mudahan kehidupanku juga setenang tasik ini. "Wahai Tuhan yang membolak-balik hati-hati, tetapkan hatiku ini dalam agama Mu".

Pagi ini aku cuma mahu berjalan-jalan sahaja kerana perlu menyimpan sedikit tenaga untuk beberapa aktiviti yang menanti selepas ini. Diantaranya untuk menyahut panggilan SMS dari Ketua DERU (Disaster & Emegency Respond Unit) Ir Haji Abdullah Shabri untuk membungkus dan membalut hamper-hamper di rumahnya untuk sumbangan mangsa banjir di Jitra Kedah tengahari nanti. Membungkus hamper mungkin dapat aku menolongnya tetapi ke Jitra terasa agak jauh. Lagi pun ada beberapa perkara perlu aku bereskan pada hari ini.

Baju dan seluar merah segaja aku pakai untuk zahirkan semangat aku yang tinggi untuk beriadah bersama keluarga. Mana Hj Atan dan Ustaz Rozee tidak sampai-sampai lagi.

Suasana di Tasik Mengkuang ini sungguh indah dan nyaman sekali. Ramai yang mundar-mandir berlari atau berjalan dengan cara tersendiri. Tidak kurang ada yang menolak kerusi roda untuk orang yang tersayang menghirup udara nyaman di sini agar dapat sedikit sebanyak membantu meningkatkan daya kesihatan masing-masing. Ramai yang berbangsa Cina jika dibandingkan dengan orang melayu. Orang India memang tiada mungkin kerana hari ini Hari Depavali.

Hj Atan bersama puteri-puterinya mahu terus ke hujung tasik untuk membuktikan pada dirinya pun boleh, mampu ke hujung tasik dan terus patah balik. Dari kanan, Hj Atan, Nurul Izzah, Nabilah dan Balqis.

Aku cuba memberi senyuman kepada setiap orang melayu yang berselilih di hadapan ku. Tapi hampir semua senyuman aku tidak dibalas. Ramai yang lebih suka mengalih pandangan mereka ke arah lain. Mungkin keletihan atau mungkin malu berhadapan muka dengan orang lain atau mungkin … Ya banyak alasan atau kemungkinan yang boleh kita andaikan. Tapi aku harus tetap mencuba. Teringat aku waktu berkempen PRU12 dahalu, kita langsung tidak segan-silu bersalaman dengan berbagai bangsa yang berbeza semata-mata ingin merayu undi. Alangkah baiknya jika sikap dan semangat itu dapat aku teruskan.

Aku harus lebih memberi senyuman kepada semua tidak kira bangsa, mungkin akan lebih banyak senyuman yang aku terima nanti. Alangkah indahnya dunia yang penuh dengan senyuman ini.

1 comment:

Hj Atan said...

Salam
Sebenarnya dah melobi anak2 ke Bkt Ceruk To'kun.Naik bukit lebih mencabar dan senang keluar peluh..dan cepat la kurusssss..he..he