Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Monday, March 23, 2009

Demam seorang demam satu rumah.

Jika yang demam itu anak-anak, mereka cuma tidak ke sekolah sahaja. Tetapi jika yang demam itu isteri atau pun ibu rumah bagaikan kapal pecah.

Dalam perjalanan pulang dari suatu kursus di Gurun Kedah, aku terasa amat sejuk sekali. Tetapi kali ini bukan sebab pendingin udara dari kereta kami. Bukan juga dari kesejukan malam membelah lebuh raya utara selatan, walaupun telah melepasi waktu Isyak. Aku mungkin demam bisik aku di dalam hati. Aku menarik apa yang ada dan yang sempat dicapai. Sampin songket aku buat selimut. Walau pun agak sedikit berbau mungkin daripada peluh anak perempuan kami yang baru selesai empat hari berkursus silat. Kali ini kehadiran Nursyuhadah bukan sebagai peserta tetapi jurulatih yang melatih peserta lain dan suamiku seperti selalu diberi tanggung-jawab sebagai setiausaha kursus.
Mari kita asuh anak-anak kita sikap tolong-menolong. Jangan pentingkan diri sendiri dan berkasih-sayang di antara satu sama lain.

Aku amat khuatir jika aku deman, segala aktiviti di rumah akan terganggu. Jika anak-anak demam mungkin mereka akan tidak ke sekolah sahaja. Jika suami aku demam mungkin dia cuma tidak ke tempat kerja atau tidak keluar malam. Tetapi suamiku ini jarang-jarang sekali demam, kalau dia demam kerenah dan kemahuannya lebih dari budak-budak jenuh aku melayaninya.

Bantulah ibubapa bukan sahaja di dalam rumah malah di luar rumah. Ini contoh dua orang remaja puteri bergotong-royong mengindahkan persekitaran luar rumah. Sejuk hati Sang Ibu melihat anak-anaknya sebegini.

Badan aku amat panas pada keesokan hari itu dan suamiku berkali-kali menyuruh aku ke klinik. Aku sememangnya malas ke klinik. Pertama, sekurang-kurang dua puluh ringgit akan terbang. Kadang-kadang sehingga lima puluh ringgit. Kedua, aku tidak suka makan ubat. Tidak rela banyak bahan-bahan kimia masuk ke dalam badan ini. Ketiga aku tidak mahu menyusahkan jiran-jiran dan sesiapa jika ianya tidak teramat penting.

Adakah tugas wanita hanya didapur sahaja? Bagaimana dengan gambar di atas ini?

Mengemas rumah, membasuh kain, menyidai pakaian, ke pasar, memasak dan lain-lain semuanya aku buat semampu boleh. Anak-anak dan suami cuma kadang-kadang menolong dengan ala kadarnya sahaja. Kerap kali aku akan melarang mereka membantu kerana ada kalanya aku terpaksa membuat kerja tersebut sekali lagi kerana ada saja yang tidak sempurna. Sudah jadi dua kali kerja.

Daun bunga Cina dikatakan boleh menurunkan panas badan. Di Kampong Iboi semasa perjalanan ke Lata Celak dalam program keluarga JIM SPT.

Ada pada suatu ketika itu aku sungguh tidak puas hati kerana anakku menyatakan seorang ustazah di sekolahnya menyatakan kerja anak-anak ialah belajar sahaja. Segala kerja-kerja di rumah adalah tanggung-jawab ibu. Makan hati berulam jantung mendengarnya. Mungkin ada sedikit kebenaran kata-kata ustazah itu. Namun janganlah langsung tidak membantu kerja-kerja di rumah. Kerja-kerja pejabat masih ada masa dan hari-hari yang bercuti tetapi kerja-kerja di rumah langsung tiada cutinya. Hargailah kami yang bergelar isteri dan bekerjaya suri rumah ini. Bantu dan tolong-tolonglah kami di rumah.
Cadangkan jangan masak pada hari Ahad dan bawa keluarga makan di Radix Fried Chicken (RFC) di Sungai Petani atau di Alor Setar. pasti menghiburkan.

Kan seronok kerja dan bantu bersama.

1 comment:

Anonymous said...

jagalah diri, kerana masih ramai yg bergantung padamu, jika tak rela bahan kimia bergelumang di dalam jasadmu, segerakan pilihan yang lain. dengarnya ada ikhwah kita yang memperjuangkan penawar herba milik saudara seagama sepenuhnya? mungkin bisa untuk di cuba. apapun hanya Allah Maha Penyembuh