Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Monday, March 16, 2009

Sedangkan lidah lagi tergigit.

Aku kerap membawanya bersama ke majlis kenamaan di hotel terkemuka.

Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri. Benar kata-kata ini, tidak dapat dinafikan dalam bahtera berumah-tangga ada kalanya berlaku kesilapan atau kesalahan. Ada yang tersinggung, ada yang merajuk dan ada yang marah sekali. Malah ada yang bercerai-berai lantaran tidak mampu menerima masalah yang menimpa-nimpa. Ini hakikat kehidupan.
Mudah-mudahan dapat kita bersama nanti di dalam "Mahligai Rindu" para pejuang.


Lumrah penghidupan itu tidak semestinya semuanya bermasalah. Tetapi yang pentingnya ialah kita menyedari masalah itu dan berusaha memperbaikinya. Toleransi dalam hidup perlu dibina. Jangan dijadikan perkara-perkara yang tidak sependapat seperti mengenai warna baju, kain langsir, warna dinding rumah dan seumpamanya dijadikan perkara penting. Jangan sampai pemilihan masakan, pinggan-mangkok dan perabut dijadikan isu besar. Tetapi soal aqidah dan ibadah diperlonggarkan. Ambil semuanya "tidak apa". Sebenarnya itulah yang akan ditanya apabila kita di alam kubur nanti.

Berpersatuan sebagai wadah membantu mereka yang memerlukan. Apatah lagi keluarga dan sahabat sendiri. Manfaatkan masa anda.

Suruhlah bersolat, menjaga kehormatan dan pergaulan, berbakti kepada orang tua dan jiran, berakhlak dan bersopan, menutup aurat, pergi ke majlis ilmu dan banyak lagi boleh kita sepakat melakukannya. Gaulilah orang-orang soleh dan bersama berpersatuan yang dapat membina iman dan amal. Jika tidak tahu mana yang hendak dipilih, mari menyertai JIM, Persatuan Jamaah Islah Malaysia. Ianya pilihan saya.

"Aku mesti pilih"

3 comments:

insan marhaen said...

Huh, macam MB la...

aliya said...
This comment has been removed by the author.
aliya said...

Nak sertai tetapi setelah setahun borang keahlian pun belum diberikan kepada saya lagi, hahaha... akhirnya suami saya yang juga ahli JIMPP kata,"Kalau susah sangat, Abang bawa Yang masuk ISLA sajalah.."