Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, February 19, 2009

Bersama untuk maslahat dakwah.

Barisan Pimpinan JIM Negeri dan daerah di Kursus Pengurusan Pertubuhan pada 4 November 2006
Secara umumnya program atau aktiviti dibuat ialah untuk maslahat dakwah tidak kira apa sahaja nama yang diberi. Cuma majlis dan sasarannya agak berbeza mengikut fokus semasa. Tujuan kita ialah untuk membawa semula kesemuanya kembali ke jalan Allah SWT beribadah kepadaNya, berbakti kepada manusia dan Alam. Samada kita ini berkumpulan ataupun individu perlulah kembali bersama ke dalam satu barisan dengan ketaatan yang satu. Bukan dua atau tiga.

Ketua dilantik untuk ditaati dan beliau telah diamanahkan untuk memimpin dan selayaknya menerima ketaatan daripada semua pihak. Mengujudkan kumpulan lain adalah amat dilarang. Tidak ada kumpulan di dalam jamaah. Ini akan merosakkan dan merugikan. Marilah kita letakkan iman, taqwa dan ukhuwah di hadapan segala-galanya.

Maka dengan itu perlulah diperkasakan kepimpinan agar sentiasa dihormati dan dipatuhi. Pimpinan bertanggung-jawab untuk membina hubungan yang kukuh dengan semua ahli dan institusi yang sedia ada. Memastikan semua ajk dan ahli berfungsi serta mempunyai bidang tugasan tertentu. Bila ada kerja barulah sibuk dan bila sibuk tentu tidak sempat untuk mencari kesalahan orang lain.

Sesuatu kumpulan atau individu.”Bila sudah letih bekerja, makan roti sekeping pun sudah cukup dan kemudian pasti tertidur “. Dalam ertikata lain kita tidak sempatlah hendak mencari kelemahan atau kesalahan orang lain. Memperbaiki diri dan melengkapkan segala kemahiran amat perlu untuk terus maju ke hadapan. Perancangan dan maklumat yang rapi diperlukan dan sikap untuk bekerja keras mestilah sentiasa diamalkan

Medan dan peluang dakwah bagi kita mamang terbuka luas. Mari kita berusaha memanfaatkannya. Semua tenaga ahli amat diperlukan untuk menyebar luaskan dakwah ini. Mereka yang bersifat memencil diri juga merupaka suatu penyakit. Insya Allah kita tunggu penerbitan yang akan datang.

No comments: