Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Saturday, March 21, 2009

Amalan Gayong, Surah Al Ikhlas 70 Ribu.


'Empat Qul' di antara Surah yang baik untuk dibaca sebelum tidur. Dihembus ke arah kedua telapak tangan dan disapukan ke seluruh anggota sebanyak tiga kali.

Diantara amalan bagi pendekar Gayong ialah amalan dzikir Al Ikhlas sebanyak 70 ribu atau disebut "Qulhuwallah 70 Ribu". Amalan ini juga dipanggil "Khatam Qulhu". Bagi murid Silat Seni Gayong sudah pasti Ikrar Gayong menjadi pegangan hidup, taat kepada Allah, taat kepada baginda Rasulullah saw, taat kepada ibubapa, taat kepada Mahaguru, taat kepada wakil Mahaguru, taat kepada Sultan-Sultan serta kerajaannya dan taat kepada seahli segayong dengannya. Maka ketaatan kepada Allah menjadi pokok atau prinsip utama Gayong. Buat yang disuruh dan tinggalkan yang dilarang Allah. Berbuat baik sesama insan, haiwan dan tumbuh-tumbuhan dan segala yang ditetapkan Allah SWT. Sudah barang tentu solat kita kena beres. Puasa kita kena beres, zakat kita kena beres begitulah seterusnya sesuai dengan perlaksanaan Rukun Islam dan Rukun Iman kita. Itu telah menjadi kemestian dan tiada pilihan lain lagi.

Silat tidak dapat dipisahkan dengan senjata keris. Mana yang lebih berkuasa ? Keris, pembuat keris atau Pencipta pembuat keris ? Semuanya daripada Allah SWT dan kepada Allah sahajalah kita akan kembalikan. Jangan sekali-kali kita bersandar selain daripada Allah SWT.


"Seorang sahabat berkata, "Ya Rasulullah, sesungguhnya syariat-syariat Islam sudah banyak bagiku. Beritahu aku sesuatu yang dapat aku menjadikannya pegangan." Nabi Saw berkata, "Biasakanlah lidahmu selalu bergerak menyebut-nyebut Allah (dzikrullah)." Hadis riwayat Imam Ahmad dan Tirmidzi. Menyebut nama Allah merupakan dzikir yang amat sesuai kita praktikan ianya merupakan amalan tambahan untuk meningkatkan darjat keimanan kita. "Maukah aku beritahu amalanmu yang terbaik, yang paling tinggi dalam darjatmu, paling bersih di sisi Rabbmu serta lebih baik dari menerima emas dan perak dan lebih baik bagimu daripada berperang dengan musuhmu yang kamu potong lehernya atau mereka memotong lehermu? Para sahabat lalu menjawab, "Ya." Nabi Saw berkata, "Dzikrullah." Hadis riwayat Imam Ahmad dan Ibnu Majah.

Barisan pelakun theater "The Dead Of The Worrior" memaparkan kisah Hang Jebat dibunuh oleh saudaranya Hang Tuah diatas arahan Sultan Melaka. Theater ini telah dipentaskan di Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan juga Johor Bharu.

"Tiada amal perbuatan anak Adam yang lebih menyelamatkannya dari azab Allah daripada dzikrullah". Hadis riwayat Imam Ahmad. Maka Surah Al Ikhlas adalah diantara surah yang mengajar dan mengingatkan kita akan bertauhid kepada Allah yang Maha Esa semata-mata. "Katakanlah, Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan dan tidak ada seorang pun yang setara dengan Dia". Surah Al Ikhlas atay 1-4. Ambillah sedikit masa dan kita lihat tafsir surah ini. Mudah-mudahan amalan kita lebih bererti jika kita faham maksud dan tafsirannya dan yang penting kita hayati amalan ini dengan penuh keberkatan. Semuanya kurniaan Allah SWT. Semoga dijauhi kita dari azab Api Neraka. InsyaAllah.


'Mambang Kuning' dianggap pelengkap amalan persilatan, manakah kebenaran kenyataan ini ? Kenapa di dalam cerita 'Pendekar Bujang Lapok' Allahyarham P.Ramlee mengutarakan amalan ini ? Adakah sebagai gurauan dan sindiran atau ianya benar-benar ujud ?

Amalkan "Khatam Qulhu" itu dengan membaca Surah Al Ikhlas sekurang-kurangnya 14 kali sehari semalam. Sebelum memulakannya bacalah Surah Al Fatihah sekali diikuti Surah Al Ikhlas 11 kali kemudian selawat Nabi 3 kali. Hadiahkan pahala bacaan itu kepada Rasulullah saw, keluarga baginda, sahabat baginda, ibu bapa kita, guru-guru kita seterusnya sekalian muslimin dan muslimat. Kemudia berdoalah agar dengan keizinan Allah kita dikurniakan kesejahteraan dan dilindungi dari mara bahaya di dunia dan di akhirat. Kemudian teruskan bacaan dzikir ini sebanyak mana yang dirancangkan dimulai dengan Al Fatihah sekali, Al Ikhlas dengan jumlah yang dihajati den tutup dengan selawat Nabi. Amalkan tiap-tiap hari tanpa terputus.


Dari mana datangnya 'Kuasa Kosmik' ini? Adakah ianya boleh dibuat-buat? Atau adakah ianya sekadar fenomena alam?

Baca sehingga mencapai 70 ribu. Syaratnya ialah kita sentiasa peka dan tahu jumlah bacaan seharian. Jika terlupa atau tertinggal bacaan harian ini maka haruslah dimulakan kembali dari satu. Dengan niat yang betul dan ikhlas nescaya Allah kurniakan keberkatanNya insyaAllah. Amalan bacaan surah-surah lain di dalam Al Quran juga banyak keberkatan dan hikmatnya. Bacalah semoga kita bersama beroleh kejayaan dunia dan akhirat. Yang pentingnya kita sentiasa membaca Al Quran Cuma jangan tinggal terus.

Hampir kesemua persilatan menggunakan istilah 'kuda-kuda' di dalam perbuatan ketika berdiri semasa latihan silat mereka. Mungkin kerana kestabilan gerak langkah atau kekuatan dan kepantasan yang ada. Namun ianya makhluk Allah SWT yang berkongsi penghidupan dengan kita. Bolehkah kita mengambil contoh dan iktibar daripadanya?

Al Quran Penawar dan Pentunjuk.

14 comments:

Anonymous said...

Terima kasih kerana sudi berkongi petua dan amalan Gayong.

Saya yakin dengan dzikir dapat membentuk dan memperbaiki akhlak ke arah yang lebih baik.

Dzikir berlandas Al Quran dan Hadis insyaalah baik. Cara dan niat kena betul. Berhati-hati bila beramal.

Teruskan dengan penulisan seperti ini saya amat minat membacanya. Terima kasih

Hidup Melayu Islam said...

Zikir dan mengamalkan sesuatu ayat2 quran sebenarnya kerana Allah dan keredhaannya kalau nak kuat dan karomah khadam yang datang menembusi diri kita.

pumping iron said...

Assalamualaikum. Maaf bertanya tapi kenape kena amalkan 70 ribu? Khatam qulhu tu ada ke Allah suruh atau Rasullulah amalkan?

Laksamana Singa Malaya said...

Amln 70ribu ...ni allah tak suruh nabi nab tak suruh ....tetapi ia menepati syarak....cth...al quran di bukukan allah allah tak perintah secra khusus dan nabi pun tidak perintah jugak....tapi tiada jugak larangan untuk dibukukan....

Begitu jugk amln 70ribu qulhu...banyak hadis2 dan dan kelbihan membaca qulhu dengn pelbagai jumlah yg TETAPkan oleh nabi....riwayat yg tetap ada 3 kli, ade 10kali ....dan pling bnyk 10000 kli ini yg bersandarkn hadis sohih...ada yg yg dh jugak yg tidak tetap jumlhnya hampir setiap masa...sehingga allah allahuskn 70 malaikat....pnjng hadisn .. boleh sech google.....namun bgitu...pengamlnlan ini satu tutuntutan syarak iaitu perintah ygmemperbnykkn membca quran dan jugk memperbnykkn dizikir.....ini lah org pnggil proses asimilasikn sunnah kedlm uruf atau budaya msykt mlyu terutma dlm persilatan sebgai amaln tertinggi untuk riadah atau ujian kecekalan hati ketabahan ....

Berdasarkan tuntutan dan fadilat surah alikhls....serta intipada surah ini meneknkn kpda pennyucian iktiqad احد dan konsep الصمد tawakal...amat sesuai di jiwai dan terapkn kepada pesilat agak tidak merasai keakuan diri,gerak silat,kurnia2 adalh dripda allah, juga membersihkn sifat mazmumh dgn zikir n quran yg di di b secara berterusan sehingga mencapai bilngn 70......namun yg ygnting niat dan penghayatan surah alikhls mperlu di di iakn dulu seblum beraml....agar segla bacaan dikurniakn pahala, diberikn keberkatan....mngenai angka 70 ribu...merupakan tradis dlm pengamln islam terutma jaln2 kerohanian yg melazimi zikir bgi tujuan riadah dgn angka 70 ribu ...yg yg mgenpkn 1laksa atau. 1 sekhatam yg jumlhnya 70000....berdasarkn satu hadis ....membaca tahlil 70 ribu kli...dan di qiaskn kepada amln qulhu 70 ribu.....walaupun ia tidak di syriatkn secra khusus....tetapi membaca quran itu perintah, berzikir itu perintah, membersihkn hati perintah, ...oleh itu amln membaca 70 ribu qulhu adalah satu sunnah yg besar.....

Unknown said...

Amalan ni sape2 pun blh amalkan ke tuan?.
Klw Di amalkan. Ape yg Akan terjadi..
Mintak kongsi pengalaman sikit tuan?

Unknown said...

Dulu sy penah amalkn.
21tahun yg lepas, mase bersame gayong dulu.
Baru 20ribu Kali. Rase Seram sejuk, angin kuat sampai. Terus sy stop.
Lani mcm nk khatam kn dah.
Cume nk kepastian... Ape dugaan yg Akan smpai mase nk zikir Al Ikhlas...

Anonymous said...

Buat bagi habis, betulkan niat. kadang perasaan kita. Ujian paling besar adalah diri kita sendiri.

Unknown said...

30tahun lepas sy jd anak gayong. Amalan nie x hbis sb batal. Skrang sy nak mulakn semula. Bagaimana caranya tuan? Mohon tunjuk ajar. Nie no wsap sy 0136996160

Anonymous said...

Baca he smp 100000x..tapi niat semata kerana allàh..untuk dapat redha allàh..buat sehari seratus 3tahun cukup la

Sarsafa said...

Ada tak pantang larang dalam tempoh khatam Qulhu dan apakah perkara-perkara yang boleh membatalkan khatam Qulhu ini?

Anonymous said...

Buat ja..takda pantang..jangan sombong dahla

rozie said...

Assalamualaikum saudara, jika saya nak buat khatam 100 ribu kali dengan niat penebusan diri dari api neraka bole ke? Mohon penjelasan drpd saudara dan terima kasih.

Anonymous said...

In syaa Allah, Saya sekarang sedang mngamalkn bacaan alikhlas ni sbyk 70ribu kali niat sedekah utk arwah ayah dn mk saya saja semoga Allah terima dn redzo...sehari 1000 selama 70hari ..semoga Allah permudahkan

Anonymous said...

Aamiin