Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Monday, August 24, 2009

Menyusuri Liku-liku KEMUDI 2009 Bhg 2

Dr Roslan berbaju kuning, memerhatikan kambing bakar di atas pembakar agar tidak rentong. Manakala para peserta asik menikmat BBQ. Hiingga menghirup mangkok. Inilah ragam dalam KEMUDI 2009.

Bahagian 2 – Persiapan
Setelah AJK JIM Negeri bermesyuarat maka Hj Atan Darus telah dicadangkan oleh TYDP Mustafa Basri sebagai Pengarah KEMUDI 2009. Tiada AJK dan jemputan yang membantah kerana mereka memang kenal dan arif kemampuan calon pengarah ini. Beliau adalah salah seorang ahli RINTIS Outdoor Ventures yang veteran lagi luas pengalaman. Tarikh 19 ~21 Jun 2009 dan tempatnya di Sedim Eco Team Park & Resort telah dipersetujui pada mulanya. Maka beberapa siri mesyuarat diadakan dan terbentuk AJK KEMUDI 2009.

Hj Atan terpaksa menarik diri daripada jawatan Pengarah atas alasan beliau kerap ke Kelantan dan risau tidak mampu memberi fokus pada KEMUDI ini. Mesyuarat bersetuju Penguam Mustafa Basri sebagai pengarah kali ini. Setiausaha Shahidan, Bendahari Hj Taufek, aktiviti Zulkarnain, Rusli dan Hj Atan, Dr Roslan (SPS) hadiah dan cenderahati, Barat Daya Nursery, SPU aulad dan Latifah makanan. Di saat akhir Latifah menarik diri kerana ada tugasan lain maka makanan dipangku oleh Dr Roslan (SPS) dan Rusli dengan gelaran R&R.
Pastinya acara lasak IRON adalah merentas halangan. Letih tetapi menyeronokan. Tak percaya tanya depa.

Mesyuarat demi mesyuarat dijalankan dengan kehadiran yang agak kurang. Roadshow-roadshow dirancangkan agar daerah yang terlibat mendapat maklumat dengan sejelas-jelasnya. Barat Daya dan Timur Laut merupakan daerah yang awal meminta roadshow. Konsep menyantuni AJK telah menjadi budaya JIM Pulau Pinang di mana mereka AJK ini disantuni dan diraikan dengan begitu mesra sekali. Mungkin kerana dengan santunan daerah boleh memperolehi markah tambahan.
Akhawat sedang tekun membuat 'bom air' satu persiapan untuk acara 'wargame' semasa berakit.

Diantara acara yang menarik ialah Treasure Hunt, pencarian harta karun. Zurkarnain Ahmad telah dipilih menguruskannya. Ini adalah diantara persiapan yang paling rumit. Zul kena dahulu membuat tinjauan ke destinasi-destinasi treasure hunt ini beberapa kali. Membuat persiapan yang rapi agar para peserta tidak mengalami kesukaran yang berlebihan.

Beraktiviti bersama sahabat memang seronok tetapi bila berpisah memang sayu. Kontigen Iron JIM SPT sedang bersiap-siap untuk pulang ke JMTI.

Bagi aku, sentiasa merasa bersyukur kerana kerap diberi amanah sebagai AJK dalam program KEMUDI ini. Ingin juga sesekali menjadi peserta, namun aku akur kepada arahan pimpinan yang sudah tentu membuat pilihan yang lebih bijak dan diberkati.

1 comment:

Maiyah said...

salam.. sy dulu mmg suka sukan atau aktiviti lasak camni