Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Saturday, November 13, 2010

Mulut ditutup duit dihulur

Bantuan ini mungkin tidak sebanyak mana tetapi hubungan silaturrahim tetap tersemat di hati. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.

Banjir merupakan suatu agenda alam semulajadi. Banjir berlaku apabila hujan turun dengan lebatnya dan alirannya tiada selari dengan yang kebiasaan. Pusingan alam ini perlu diseimbangkan, maka air ini tidak mampu dialirkan ke sungai ataupun diserap oleh bumi. Agenda alam ini menduga kemampuan insan yang bergelar khalifah, bagaimana menangani segala permasalahan yang timbul. Tolong-menolong dan saling bantu-membantu sebaik mungkin merupakan suatu tindakan wajar kepada yang berwajib mahupun persatuan-persatuan yang prihatin

Jangan dipertikaikan siapa turun padang atau siapa sampai dahulu dan berapa jumlah wang ringgit disampaikan. Kerja tidak setara mana tetapi gaknya terlalu hebat. Dia sahaja yang datang membantu orang lain tidak. Jangan juga dibanding-bandingkan siapa usaha lebih dan siapa yang hanya tunggu di rumah sahaja.

Usaha membantu, sumbangkan wang ringgit jika mampu dan iringi doa agar mudah segala usaha. Ambil iktibar ke atas ujian Allah ini, banyakan memohon keampunannya. Mulut kena tutup, minda, tenaga, masa, wang ringgit disumbangkan dan ganjaran daripada Allah semata-mata.

1 comment:

hentian said...

hu.. best ya kembara berbuat kebajikan.