Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Tuesday, December 16, 2008

Rehlah Keluarga JIM SPT Disember 2008.

Adik Nurul Izzah Bt Darus berkain merah di sebelah Ketua Wanita JIM SPT Kak Mon, bercita-cita untuk menjadi doktor pakar bedah. Gen -Z di kanan sekali kakaknya Nabilah bakal ustazah.

Seramai 10 keluarga JIM SPT berbincang mengenai Ucapan Dasar Ketua Wanita dan Presiden JIM.

Sabtu 13 Disember 2008, selepas bersama meraikan kenduri kahwin anakanda sahabatku Hj Rashid dan Kak Zah, kami warga JIM SPT bergegas ke program "Rehlah Kaluarga JIM SPT" di Sedim Eko Theme Park Resort. Program dimulai sejak jam 3.00 petang hingga 5.00 petang untuk melapor diri, mandi manda dan persiapan BBQ. Aku sampai lebih kurang jam 6.00 petang, lewat kerana perlu menguruskan beberapa perkara terlebih dahulu. Kemudian kami makan malam BBQ hingga 7.00 malam. Solat Maghrib berjemaah yang diimamkan oleh Hj Isa dan Tazkirah Perdana disampaikan oleh Hj Atan TYPD JIM SPT yang ditugaskan sebagai JK TPSM (Tarbiah& Pembangunan Sumber Manusia) dengan pengisiannya tentang perjuangan sahabat-sahabat Rasulullah saw, seperti Muaz Al Jabar & Umar Al Khatab. Siap dengan tangkap syahdu apabila menceritakan perihal Umar pada zaman jahiliahnya.

Anak-anaklah yang paling seronok bermain air di Sungai Sedim ini

Isyak berjemaah diimamkan oleh sdr Zulkar9. Kemudian kami berbincang mengenai ulasan Ucapan Dasar Ketua Wanita dan Presiden JIM yang dibentangkan oleh Hjjh Zabedah dan saya sendiri. Pada penutupnya pula Ustazah Saliza & sdr Harryzan memberi penyampaian mengenai HPA pelan perniagaan dan banyak penerangan terkini. Semua penyampaian pada malam itu menggunakan projektor & PC. Siap PA System JIM SPT yang dibawa khas dari PKJ (Pusat Komuniti JIM) dan tamat kurang lebih jam 11.59 malam.

Hj Atan dengan Tazkirah Perdana memberi sentuhan yang istimewa kepada semua. Ada satu ketika beliau terhenti kerana terlalu sebak mencerita mengenai sahabat Umar Al Khatab menanam anaknya hidup-hidup sewaktu zaman jahiliahnya.


Along berihat kerana kakinya sakit. Dia melompat terus dari beranda rumah terus ke sungai. Anak Gayong katakan.

4.30 pagi hari Ahad 14 Dis 2008 dimulakan dengan qiam di kediaman masing-masing. Sebuah banglow untuk akhawat (wanita) dan anak-anak. Dua buah rumah berkembar untuk ikhwah (lelaki), remaja dan aulad (anak-anak lelaki) yang lain. Subuh diimamkan oleh Ust Hj Rozee, JK Ulamak dan sedikit penerangan mengenai pengharaman "yoga" oleh Fatwa Kebangsaan. Terus dengan sesi taaruf generasi Y & Z. Anak-anak ini telah diberi peluang bercakap meperkenalkan diri, ibu bapa & cita-cita mereka.
Inilah sebahagian besar keluarga JIM SPT. Selepas senaman pagi.

Senaman pagi dibawa oleh sdr Ahmad Baharuddin. Selepas sarapan sesi PATT (Pagi Ahad Tidak Tidur) bermula dengan aktiviti air dan sebagainya. Rata-rata program ini memang menyeronokan. Tempat bagus, BBQ pun sedap, Tazkirah menginsafkan dan memotivasikan, mandi sungai pun puas dan penganjuran yang baik dan amat sesuai untuk semua. 10 keluarga dan beberapa yang bujang satu jumlah yang agak besar juga. Jzkk (terima kasih) kepada Kak Mon dan akhi Zulkar9 diatas penganjuran program ini dan juga akhawat sekalian yang menyediakan makanan. Lepas itu pergi kenduri adik Rahimie Che Yen pula di Penaga.


Hj Atan dok main 'Tai Chi' nya. Beliau terkenal dengan panggilan 'Prof Tai Chi'. Sekali sekala berenang macam spesis jerung. Nak tahu tanya Ahmad Baharuddin.

Sampai ke rumah jam 6.00 petang telah menghatar keluarga Ust Zulkifli di Pematang Janggus dan Naimah di Kubang Semang. Alhamdulillah terasa puas dikurniakan kesempatan bersama sahabat-sahabat tercinta. Terima kasih Allah kerana mengizinkan aku bersama mereka ini.

No comments: