Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, December 18, 2008

Sedangkan Nabi Ampunkan Umat.

Sumbangan kerusi roda kepada yang memerlukan. Sebagai seorang insan ciptaan Tuhan beliau juga layak menikmati keadilan dan kasih sayang bermasyarakat walaupun beliau seorang India beragama Hindu.

Menerima maaf daripada seseorang amat dialu-alukan. Namun bak kata pepatah, "Walaupun luka sudah sembuh tetapi parutnya masih kelihatan". Jadi berhati-hati selalu apabila membuat sesuatu percakapan atau perbuatan yang melibatkan orang lain. Apatah lagi yang akan membuatkan orang lain tersinggung. Sebab itu apabila kita sendiri dalam keadaan marah jangan membuat sesuatu tindakan lagi. Tangguh dan alihkan perhatian kepada yang dapat memberi ketenangan seperti mengambil wudu' atau solat sunat.

Mari kita ambil iktibar hadis ini. "Jangan kamu saling dengki dan iri dan jangan pula mengungkit keburukan orang lain. Jangan saling benci dan jangan saling bermusuhan serta jangan saling menawar lebih tinggi atas penawaran yang lain. Jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara kepada muslim lainnya dengan tidak menzaliminya, tidak mengecewakannya, tidak membohonginya dan tidak merendahkannya. Letak takwa ada di sini (Nabi saw menunjuk ke dada beliau sampai diulang tiga kali). Seseorang patut dinilai buruk bila merendahkan saudaranya yang muslim. Seorang muslim haram menumpahkan darah, merampas harta, dan menodai kehormatan muslim lainnya." (Riwayat Imam Muslim)

Mungkin kita kita pernah melakukan kesilapan secara sengaja mahupun tidak sengaja tetapi yang pentingnya kita boleh mengakuinya dan bersedia meminta maaf. Itu tindakan yang terbaik. Manakala di pihak yang lain sedia memaafkan dan berlapang dada untuk berbaik semula. Alangkah indah hidup ini kerana kita tidak keseorangan.

No comments: