Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, May 28, 2009

Akan aku dodoikan hati ini.

Lihat dua bilah keris kesayangan ku. Nyaris akau jual bukan kerana tidak minat tetapi untuk jadikan bekalan penyelamat.

Malam kepanasan, mengapa? Entahlah, kata orang hari nak hujan nanti. Aku masih di hadapan laptop cuba mencari kekunci yang samar-samar kelihatan. Jarum pendek jam dindingku telah melepas angka dua. Ini batas kemampuanku. Jika aku teruskan juga maka tentu akan kedapatan ejaan-ejaan baru yang terbit daripada penulisanku nanti dan belum ada di dalam Kamus Dewan. Ejaan 'sahabat' akan jadi 'sabahat' silap-silap mungkin jadi 'sarabat'. " Oh ya siapa dapat bezakan diantara ais manis dengan ais serbat?" Bahagian ini sahabat aku Hj Atan memang pantai.

Eh ! Apa yang aku melalut nie. Sebenarnya malam ini aku mahu mencuba mencari mengapa kebelakangan ini hati ku merasa terlalu sensitif. Tidak boleh salah sedikit pasti aku akan terasa. "Menjadi pemimpin kenalah berjiwa besar". Itu satu saranan dan nasihat yang aku terima daripada kenalan rapat yang bertahun-tahun berkecimpong di dalam parti politik negara.

Memang aku ini jarang akan mengalah di dalam perkara-perkara yang aku fikir betul. Tidak kira naqib ke bukan naqib, jika aku merasakan aku betul tentu aku akan bersuara. Bersuara bukan membangkang tetapi memperbetulkan. Teringat aku ketika zaman kanak-kanak, kadang-kadang aku dimarahi dan pukul kerana selalu menjawab. Itu memang pantang abah aku bila siapa menjawab. Semoga Allah SWT tempatkan beliau di kalangan orang yang diampuni dosa.
Jika aku memiliki keris yang sebegini tentu lain halnya.

Kadang-kadang rasa bosan jika selalu sangat berdebat tetapi kadang-kadang jika tiada orang untuk berdebat rasa sunyi pula.Jadi bertengkar ini juga merupakan suatu nikmat. Tetapi bertengkar di atas dasar rasa kasih-sayang bukan membenci. Mana boleh kita ini sebagai pemimpin tentu sahaja harus selalu berinteraksi dengan orang lain. Tetapi kita juga insan biasa yang mempunyai masalah yang tersendiri.Tetapi kadang-kadang kala sahabat tidak perasan atau buat tidak perasan.

Kaji punya kaji, renung punya renung rupa-rupanya aku ini amat risau memikir anak ketiga aku yang akan masuk Politeknik di Pasir Gudang Johor. Aduuh jauhnya. Dahulu ketidak kakaknya ke Ipoh kami (aku dan isteri) telah bergolok bergadai. Ini ke Johor golok dah habis digadai yang tinggal pisau-pisau kecil untuk memotong sayur sahaja. Namun semangat aku tinggi selagi Allah izinkan aku akan berusaha agar anak aku yang ketiga ini tidak akan dapat mendaftar dan belajar dengan sempurna insyaAllah.

Pernah aku terfikir ingin saja ku jual dua bilah keris kesayanganku yang terlekat di dinding ruang tamu ku itu. Itu bukan keris perhiasan tetapi keris hidup (boleh di bawa bertempur) tetapi Along anak sulongku melarangnya. Orang silat tentu perlu ada keris pakaian kelengkapannya.
Ya Allah murahkanlah rezeki ku dan permudahkan segala urusan di dunia dan akhirat.

Mungkin kereta unser aku akan bertukar milik ?

No comments: