Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Tuesday, June 2, 2009

Masa lahir sudah pakai Selepang.

Along juga meminati aktiviti outdoor dan silat seperti aku juga. Mana kan tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi juga.

Hari ini 2 Jun adalah hari ulang tahun kelahiran Along. Maka genaplah usianya 22 tahun. Sebelum beliau dilahirkan aku dan isteriku Ida telah merancang jika lelaki akan kami namakan Mohd Saiful Nizam dan jika perempuan Nurmashitah. Lantas kami dikurniakan anak lelaki. Mohd Saiful Nizam, nama itu amat sesuai baginya. Semasa lahir tali pusatnya melilit di badannya. Kata Tok Bidan beliau bakal menjadi panglima bila dewasa nanti. Lahirnya di rumah sahaja kerana arwah Ibu Mertua aku pun pandai di sudut kebidanan dan melarang aku membawa Ida ke hospital. Maka aku pun sendiri berkesempatan melihat dua anakku lahir, satu pengalaman yang tidak semua bapa berkesempatan.

Along kami besarkan dalam suasana yang agak baru maklumlah anak pertama. Kasih sayang, persekolahan dan segala yang harus seorang anak kecapi kami laksanakan semampu boleh. Membesarkan beliau tidaklah menjadi sebarang masalah besar bagi kami Alhamdulillah. Cuma Along semasa kecil sering terkena sawan tangis. Hampir setiap senja beliau akan menangis dengan berterusan. Macam Ahmad Albab. Jika deman panas Along mudah diserang sawan tarik. Pernah sampai aku terpaksa bergegas ke hospital dua kali. Tetapi selepas berumur 6 tahun penyakitnya itu pun hilang Alhamdulillah. Beliau merupakan cucu kesayangan kedua orang tua ku. Maklumlah cucu pertama mereka.

Mohd Saiful Nizam B Rusli

Sekarang Along seorang pemuda yang mempunyai masa depan yang cerah insyaAllah. Dengan kelulusan sijil dari Politeknik Seberang Perai beliau telah diberi tugas bekerja di Kejuruteraan Tenggiri sebagai kerani dan kadang-kadang membantu juruteknik dalam beberapa tugasan. Menjadi harapan majikannya kerana mampu melaksanakan berbagai kerja-kerja.
Dari kiri Cikgu Rusli Hashim, Cikgu Saiful Nizam dan Cikgu Ismail Bainun.

Beliau aktif di dalam persilatan dan telah dilantik sebagai gurulatih bengkong hitam. Kerap membantu aku mengajar silat di beberapa gelanggang. Semoga Along akan berjaya di dalam kehidupannya. Itu doa aku dan emaknya yang sentiasa berharap juga akan semua anak-anak kami menjadi insan yang berguna di dunia dan di akhirat InsyaAllah.
Amiin.

5 comments:

Nisa' Penang said...

Happy birthday to you,
Happy birthday to you,
Happy birthday to Alongggggg....
Happy birthday to youuuuuuu.....
:D Moga selalu di bawah rahmat dan lindungan Allah

NESOHU said...

happy bday son...

Mate, your son will definitely made you proud.

hrusli61 said...

Thanks Nisa' Penang & thanks Mr Neoh. I pray to God so that all of us will be proud to each other in the best situation.

Thanks for the comments.

bleeding_fiz said...

happy birthday.... hope along akan jadi pahlawan like u (en rusli)...
happy birthday again

b said...

fuh, sungguh bergaya kata2 yg dilemparkn pd aLong, anak guru silat En. rusLi kita..Niat hati nk mnjadi pndekar, tp apakan daya kudrat mmbataskn sgalanya.. truskn usaha, kawanku aLong~