Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Tuesday, June 16, 2009

Soleh diri, rakan dan persekitaran.

Berpertubuhan dan berjumpa pada musim cuti memberi satu nikmat bersilaturahim yang bukan sahaja menyegarkan badan malah minda kita. Sambil bersantai dapat juga berbincang sesuatu untuk dakwah seterusnya.

Inilah lumrah hidup. Kekadang senang kekadang susah. Ini kehendak Allah SWT yang mengatur semua perjalanan hidup kita ini. Walau bagaimana pun Allah telah menetapkan sebab-musababnya. Dia telah menetapkan jika kita tanam pokok maka pokoklah yang akan tumbuh. Dia juga telah menetapkan jika pokok itu kita baja dan siram dengan baik, pokok itu akan subur dan boleh mengeluarkan hasil. Dia juga telah menetapkan pokok yang subur ini harus diawasi dari serangan rumput-rampai dan serangga perosak yang akan menggangu ketumbuhan pokok tadi.
Beriadah mendaki bukit tidak mengira lelaki atau wanita, Jika baik dan terkawal aktiviti ianya perlu disokong dan diperkembangkan. Amalan hidup yang baik.

Maka begitulah dengan hidup kita ini. Anak yang kita lahirkan itu adalah bermula dari pemilihan isteri atau suami yang baik. Kedua-duanya harus mempunyai asas agama yang kukuh dan dipraktikan. Jangan abaikan untuk belajar atau mencari ilmu. Di sepanjang penghidupan ini binalah suasana yang soleh dimana semua kehendak agama dijaga dan dipenuhi sebaik mungkin. Buat yang disuruh tinggal yang dilarang.

Bermasyarakat adalah satu tuntutan kerana selain dari hubungan kita dengan Allah kita juga perlu mempunyai hubungan sesama manusia. Maka suasana di sekeliling hendaklah dikawal rapi agar masyarakat tidak rosak dengan anasir-anasir yang tidak diingini. Ujudkan aktiviti-aktiviti alternatif yang baik agar kanak-kanak, remaja dan orang dewasa sentiasa penuh dimanfaatkan. Daripada diri yang soleh, rakan-rakan yang soleh dan juga persekitaran yang soleh akan terbina negara yang aman makmur.

Untuk memudahkan perjalanan ini cari dan sertailah kelab-kelab, persatuan atau pertubuhan yang dapat kita bernaung dan mencurah bakti. "Jangan buat kerja sorang-sorang".

1 comment:

insan marhaen said...

juga, carilah rakan yang baik akhlak dan arah tujuannya untuk dijadikan sebagai cermin diri kita.