Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Sunday, November 9, 2008

Rahsia persaudaraan.

”Rugi kita datang jauh-jauh tetapi tidak dapat apa yang kita hajati.” Ini satu keluhan yang perlu diberi perhatian. Dari satu sudut memang betul apa yang diungkapkan. Tujuan untuk mendapat sumbangan kewangan belum lagi tercapai. Itulah nasib sebahagian daripada masyarakat kita. Apabila diundang ke rumah Dato' dengan harapan apabila balik nanti sudah tentu Dato' akan beri sumbangan seperti yang telah dijanjikan. Program telah berlalu tetapi bayaran masih seperti dahulu.

Berjalan musafirlah melihat keagongan Allah. Renungilah rahsia ciptaan Allah. Pasti akan kau ketemui apa erti kehidupan itu.

Tetapi bagi yang berfikiran positif, mereka sudah terasa kunjungan itu penuh bermakna. Ziarah memang digalakan dalam Islam keberkatannya tidak ternilai. Ikatan ukhuwah atau pesaudaraan tidak dapat diukur dengan kata-kata cuma kemanisannya amat ketara. Pengalaman bermusafir banyak faedahnya. Berkereta bersama. Makan minum bersama. Berhenti berehat bersama. Solat Qasar Jama' bersama. Taaruf dan bercerita bersama. Pendek kata tidak sebegini kalau dibandingkan berjumpa pada ketika lain.

Pengalaman tidak dapat dijual beli walaupun boleh dikongsi. Perkongsian ini tidak semua orang boleh perolehi. Mereka yang sanggup mengorbankan masa, wang ringgit dan tenaga sahaja yang akan memperolehi pengkongsian ini. Bermusafirlah dan terokailah rahsia persaudaraan. Tentu kita teringin dan merindukannya selalu.

No comments: