Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Friday, November 28, 2008

Tempat bertapak makhluk halus.

Aku amat empati dengan dugaan yang melanda keluarga Jiman. Kemarin puas aku fikirkan bagaimana hendak aku menolong sahabatku ini. Aku sememangnya ada mengetahui beberapa rakan silat yang arif dan biasa dengan menghalau makhluk halus ini. Tetapi bagaimana hendak aku bawa mereka ini mambantu Jiman sedangkan ada beberapa perkara itu aku sendiri kurang mengerti corak dan permainan pengubatan mereka.

Di tempat kerja, aku tidak senang duduk. Hendak aku menghubungi seorang guru silat yang amat rapat dengan aku tetapi merasakan tidak mahu menganggu beliau pula. Walaupun beliau banyak memberi dan mengajarku beberapa kaedah dan ayat-ayat yang ada berkait dengan gangguan makhluk halus ini tetapi aku masih belum bersedia menggunakannya lagi.

Di dalam pengajiannya, di dalam tubuh manusia ini ada satu ruangan kosong yang disebut "jinjang". Macam jinjang pelamin. Ada orang yang ruangannya ini telah dipenuhi dengan berbagai amalan dan ada orang yang jinjangnya kosong. Jinjang yang kosong inilah mudah bertapaknya makhluk halus. Jika ada terdapat pintu jinjang yang terbuka oleh kerana kelemahan seseorang itu maka mudah 'benda-benda ini' masuk. Apabila ianya telah atau pernah dimasuki maka jagalah ia akan selalu dan mudah dimasuki lagi.

Tempat jinjang ini tidak diketahui dengan tepat. Namun makhluk halus ini boleh meresap hingga ke saluran darah. Dia juga boleh bersembunyi di celah atau di dalam sendi-sendi dan di tempat-tempat sulit. Cara-cara menghalaunya adalah berbeza dari satu pengajian dengan pengajian yang lain dan alat-alat yang digunakan juga berbeza. Kita juga jangan mudah percaya dengan kata-kata (isyarat) atau janji makhluk halus. Mereka banyak tipu muslihat.

Kebiasaannya mereka yang belajar dan menuntut ilmu silat jinjangnya akan penuh. Namun jinjang ini boleh terbuka dengan cara dan sebab-sebab tertentu. Pernah rakan baik aku yang sealiran dengan silat yang aku pelajari dicuba oleh seseorang untuk memasuki sesuatu ke dalam dirinya namun tidak berjaya.

Aku harap tidak akan mengelirukan sesiapa dengan pengetahuan ini. Ini cuma pengajian daripada satu aliran silat semata-mata dan tiada nas-nas yang shohih atu kitab muktabar untuk aku buktikannya. Ia bukan pegangan aqidah tetapi ianya cuma satu pemerhatian, pertua dan kaedah.

Aku terima berita ada beberapa sahabat akan ke rumah Jiman malam Jumaat itu untuk baca Yaa Sin dan solat hajat. Maka aku pun mahu turut serta kerana ini adalah jalan yang amat baik untuk kita secara jamaie bersama bermunajat kepada Allah SWT. Dialah yang menurunkan penyakit dan Dialah yang mengizinkan segala sesuatu.

Ya Allah sembuhkanlah Siti Aishah Binti Zakaria dengan sebaik-baiknya dan lindungilah keluarga Jiman dari segala gangguan samada yang halus mahupun yang kasar. Amiin.

1 comment:

Ariff Budiman said...

Terima kasih cikgu. semoga Allah memberkati cikgu sekeluarga