Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Friday, October 3, 2008

2 Syawal 1429 Ziarahi Pusara “Tok Biah”.

Walaupun pada masa ini, baru Hari Raya ke-2, aku telah berada di atas lebuh raya. Aku harus akur dengan rancangan kami (bersama isteriku) akan balik beraya di Pulau Pinang khususnya ke Teluk Kumbar, Balik Pulau dan kemudian Pematang Damar Laut. Beraya ke tempat keluarga isteriku pula. Keluarga isteri keluarga aku juga.

Suasana di lebuhraya pada ketika itu, banyak kenderaan namun lancar. Dalam perjalananku cuma ada satu kemalangan, dua buah kereta terbabas masuk ke dalam parit. Pemanduan di situ agak sesak kerana ramai yang perlahankan keaderaan untuk melihat apa yang berlaku. Nasib baik telah ada pihak-pihak tertentu yang sedang membantu dan masih ada mangsa yang cuba dikeluarkan. Allahu Akbar.

Setelah singgah menziarahi beberapa rumah sanak-saudara aku dan keluarga pun bersolat Asar di Masjid Sungai Burung, Balik Pulau. Aku jadi imam, abang ipar dan anak-anak kami ikut di belakang. Terasa syahdu dapat solat berjamaah dengan keluarga sebegini. Mudah-mudahan dapat dikekalkan suasana ini. Selesai solat kami menziarahi pusara “Tok Biah” ibu mertuaku Salbiah Binti Hj Darus. Aku cacakan seranting pohon bunga cempaka segar di atas pusaka Tok Biah. Siap dengan beberapa kuntum bunganya sekali. Moga-moga ranting ini turut berzikir dan berdoa untuk Arwah Tok Biah. Ya Allah cucuri rahmat dan kasih-sayangMu kepada Arwah Tok Biah.

(Aku cacakan setangkai ranting bunga kemboja di Pusara Tok Biah)


Tok Biah banyak menolong dan membantuku diawal beberapa tahun aku mendirikan rumah-tangga. Pada masa itu beliau bekerja sebagai tukang masak di sebuah kilang di Bayan Lepas. Apabila beliau bertambah uzur aku mengajak beliau tinggal bersama kami di Bayan Baru. Aku sangat senang dengan kehadirannya dan beliau tidak pernah memberi apa-apa masalah kepada kami. Malah beliau ada juga menasihati kami didalam beberapa perkara mengenai alam berumah-tangga ini. Beliau hidup agak susah dan pernah bersuamikan empat kali kerana mereka semuanya meninggal dunia seorang demi seorang. Suami-suami Tok Biah mengikut urutan ialah Musa, Hussein, Jamaluddin dan Saad. Saad adalah ayah kepada Rahidah isteriku. Semoga mereka semua dicucuri rahmat.

Begitu hebat orang dulu-dulu sanggup mengambil janda untuk membantu menyambung kehidupan. Aku pernah terfikir sanggupkah kita berbuat macam ini? Mengambil janda sahabat dengan niat sekadar untuk membantu semata-mata. Tentu ada berbagai pendapat dengan situasi dan syarat yang berbeza-beza. Aku serahkan kepada kalian jika sudi memberi komentar yang baik dan membina dan semoga jangan ada yang marah.


Allahualam.

No comments: