Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Monday, October 20, 2008

Sediakan Payung Sebelum Hujan.

Bersilat merupakan suatu aktiviti yang amat berfaedah. Pada zaman dahulu mereka yang pandai bersilat digelar pendekar. Merekalah yang akan dilantik menjadi orang ternama samada Penghulu, Demang, Orang Kaya, Panglima dan berbagai gelaran sesuai dengan kehendak masyarakat pada ketika itu. Silat dicari dan dipelajari dengan bersungguh-sungguh walaupun terpaksa merempuh beberapa dugaan dan rintangan.
Anak-anak muda kita perlu dibekalkan dengan kemahiran bersilat agar dapat membantu mereka dalam menghadapi kehidupan yang mencabar ini. Adat warisan perisai diri penyambung tradisi.

Dengan arus berubahan semasa silat telah kurang diberi perhatian. Namun masih ada unsur-unsur yang mahu dan masih mempertahankannya. Silat telah didaftarkan sebagai pertubuhan agar ianya dapat bergerak dan boleh dipantau oleh pihak berwajib. Jangan cuba samakan silat dengan seni bela diri yang lain. Mungkin aspek kekuatan jasmani, rohani dan minda agak serupa tetapi silat mempunyai ikatan aqidah yang jitu. Ikatan inilah yang membezakan yang haq dan yang batil. Ikatan inilah yang menjulang semangat tidak gentar walaupun kepada sesiapa. Cuma yang Maha Esa yang ditakuti dan disembah. Keyakinan dan tawakal yang sangat tinggi

Saya ingin menarik perhatian semua, tidak akan rugi jika kita belajar silat ini. Disamping ilmu seni mempertahankan diri, silat mendidik kita bersilaturahim, menghormati guru dan orang tua, berdisiplin dan memantapkan kesihatan diri. Ayuh carilah silat yang sesuai untuk diri sendiri dan anak-anak kita, nescaya kamu tidak akan menyesal. Sediakan payung sebelum hujan. Hubungi kami jika berminat.

Matahari terbit di Palembang Si Guntang
Tanahnya subur ditaman padi
Keris dipegang dihunus dijulang
Kesatriaan Malayu timbul kembali

No comments: