Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, October 9, 2008

Jangan tunggu hingga terlewat bas.

Kehidupan manusia di dunia ini bukan semuanya sama tarafnya. Ada yang kaya boleh memiliki apa sahaja yang dia inginkan. Ada pula yang miskin kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Ada yang bergaji besar tapi hutang keliling pinggang. Ada yang bergaji kecil tetapi sentiasa tenang, ada masa untuk ke masjid. Ada masa untuk menghadiri kuliah agama dan membawa keluarga bersiar-siar demi menguatkan ikatan kekeluargaan.

Bagi yang tidak berada janganlah rasa kecewa dan putus asa. Sesungguhnya setiap yang berlaku itu tentu ada hikmahnya di sisi Allah SWT. Bagi mereka yang sentiasa memandang positif, kesusahan hidup akan menyebabkan mereka selalu mengingati Allah, berdoa dan berusaha untuk memperbaiki dirinya.

Kalau dia kaya, belum tentu dia ingat untuk mensyukuri nikmat Tuhan lantaran terlalu sibuk dengan urusan dunianya. Dia terlalu sibuk dengan kerja atau mesyuarat hingga tertinggal waktu sembahyang. Ada pula oleh kerana hendak menjaga hati kawan hingga merelakan dirinya berseronok di tempat yang terlarang.

Asal kita sebenarnya dari tiada apa-apa. Semua kita sama darjatnya. Tiada siapa yang melebihi dari sesiapa. Firman Allah, hanya orang-orang yang bertaqwa sahaja yang Dia pandang tinggi dan mendapat tempat mulia di sisiNya.

Masa semakin pantas berlalu. Sehari, seminggu, sebulan dan setahun terus juga mengisi kalendar hidup tanpa menekan brek atau menukar stereng ke belakang. Dahulu kita sihat dan kuat kini kita sudah mula lemah dan sakit. Ini fitrah dunia. Semua manusia tidak terkecuali. Semalam mata cerah, hari ini mata mulai rabun. Semalam rambut hitam berminyak hari ini dah mula memutih dan gugur. Semalam kulit muka gebu elok tetapi hari ini mula berkedut.

Jangan tunggu terlewat bas. Selagi masih ada nafas turun naik, selagi itu masih ada peluang untuk meneroka kelemahan diri dan memperbaikinya. Allah tidak tanya apakah kamu telah berjaya. Dia akan tanya apakah kamu telah berusaha mengubahnya. Jadilah hambaNya yang bersyukur bukan takabbur!

No comments: