Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, October 9, 2008

5 Syawal; 12 rumah ku ziarahi (satu rekod)

Pada pagi Ahad itu aku bersiap awal, terus ke pasar di Penanti, membeli ikan keli 2 kilo yang dipesan Ida isteriku untuk 'stock' di rumah, kami sekeluarga memang suka makan ikan keli. Tidak kira masak apa pasti berebut-rebut. Begitu juga dengan arwah abah. Bunga kantan dan salad untuk persiapan laksa, hendak aku jamu untuk kumpulan baraan yang akan ke rumah nanti. Nasi lemak 4 bungkus dan murtabak 2 keping untuk sarapan pagi kami sekeluarga 4 beranak kerana Muhammad Sobri yang kecil masih di kampong manakala Nurhidayah telah balik ke kolejnya di Ipoh. Ida tidak ikut aku ke pasar kerana sedang sibuk membuat persiapan untuk menerima kunjungan "Baraan Raya YDP PP" yang dijangka pada jam 12.00 tengahari nanti.

Pada mulanya Ida tidak mahu turut serta kerana mahu kemas rumah, namun aku pujuk juga akhirnya kami pergi bersama. Rumah pertama baraan ini kami ziarahi ialah rumah Ir Abdullah Sabri, Bendahari JIM PP. Pernah aku ke sini satu ketika dahulu selepas beliau dan keluarganya terselamat dari pukulan Tsunami semasa di Batu Feringhi dan kemudiannya beliau membuat kenduri doa selamat. Selepas itu kami ke rumah YDP JIM SPU, Yusuf Zaki dan begitulah seterusnya Cikgu Nan, Mustafa, Hj Taupek. Dari daerah SPU kami ziarahi 5 buah rumah, Baraan Raya kami turut ke daerah SPT 2 rumah termasuk rumahku dan rumah Ustaz Rozee. Kemuadian ke daerah SPS satu rumah iaitu Dr Rizal, kami terus naik Jambatan. Terkandas 2 jam ada kemalangan di atas jambatan. Kemudian 6 buah rumah di pulau; Aidi, Isahak, Latifah, Yusni, Mohd Tuah dan Hj Rashid. Kesemuanya 14 buah rumah. Tolak rumah Hj Taupek di Pokok Tampang dan rumah aku sendiri, menjadi 12 buah rumah satu rekod bagi diriku ini.

(Di rumah Mustafa Basri TYDP JIM PP dengan hidangan Laksa Johor)



(Di rumah Cikgu Nan & Kak Mardiana KW JIM PP dengan dadihnya)

Rasa letih tetapi puas dapat aku bersama YDP JIM Negeri, Ir J menemani beliau bersama-sama Ir Abdullah dan Ida. Kami sampai di rumah jam sudah 1.00 pagi. Bersihkan badan terus tidur. Esok hendak mulai puasa 6. Lupa hendak ucapan terima kasih kepada isteriku Ida kerana sudi menemani aku. Pasti beliau juga amat letih. Semoga diganjari usaha murni kita ini.

No comments: