Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Sunday, October 12, 2008

Bila Dua Blogger Bertemu.


Kemarin pagi, 11 Oktober 2008 di Dewan Seminar Masjid Negeri Pulau Pinang telah berlansung Majlis Perwakilan Negeri JIM Pulau Pinang (MPN2008). Dimana para pewakilan, pemerhati dan jemputan telah hadir untuk melaksanakan tugas di dalam mesyuarat agong tahun JIM Pulau Pinang.

Bagi aku disamping melaksakan tangung-jawab sebagai ahli pertubuhan dan perwakilan, ini juga merupakan kesempatan atau medan untuk bertemu sahabat-sahabat lama. Diantara mereka yang aku temui ialah Jiman penulis blog “WARNA NOSTALGIA”. Nama sebenarnya ialah Arif Budiman Bin Hj Zainal Abidin. Adik kepada Dr Danial Hj Zainal Abidin yang merupakan penceramah dan motivator yang tersohor bukan sahaja di Pulau Pinang tetapi juga ke negeri-negeri lain. Malah beliau telah biasa ke luar negara membuat penyampaian beliau. Dr Danial juga merupakan ‘Sifu’ aku dalam dunia tarbiah dan dakwah. Diantara mereka yang pertama yang membentuk fikrah dan aliran pemikiranku.

Terlalu banyak kenangan aku bersama Jiman. Sejak JIM belum ditubuhkan lagi. Kami bersama di dalam mempelajari Silat Pusaka Gayong bermula di Masjid Sungai Ara awal tahun lapanpuhan. Orang lain mungkin berlatih silat secara fizikal di Alam Nyata, tetapi kami pernah berlatih silat di dalam Alam Mimpi. Satu dimensi yang di luar dugaan, pada suatu malam yang sama. Tidak percaya tanya Jiman sendiri. Kali akhir kami pernah membuat demo silat bermain seni pisau di PESKOM, Pesta Komunikasi di Padang Kilat Perai anjuran bersama JIM dan TNB pada ketika itu. Aku masih ingat masa itu kami sama-sama tali pinggang ‘merah’ tahap jurulatih. “Waduuh terlalu banyak yang nak aku ceritakan”.

Kemudian kami juga pernah pusing kawasan utara dengan kumpulan nasyid ‘Al Muhajjir’. Alor Setar, Taiping, Lumut dan beberapa tempat lain kami jelajahi (macam Osman Jalaini atau Kassim Selamat) didalam era nasyid baru-baru berkembang di tanah air, dengan niat berdakwah melalui nasyid. Disamping lagu-lagu sendiri seperti; ‘Ku pohon hidayahMu’, ‘Islam Warisan’, ‘Ibu’ dan ‘Warna Kehidupan’, 'Nada Murni’ merupakan diantara kumpulan nasyid yang menjadi pujaan hati kami. Banyak lagu-lagu nasyid mereka kami alunkan.

Jiman adalah benar-benar orang seni. Disamping seni silat, Jiman juga pengubah lagu, pemain bongo dan penulis lirik nasyid. Beliau juga adalah diantara vokalis kumpulan Al Muhajjir.

Begitu juga hafinah, “saudara kembar aku” …..
Alangkah baiknya ….

3 comments:

hentian said...

Alangkah baiknya kalau aku ada bersama. Tapi sayang....

Ariff Budiman said...

Mana seninya cikgu. semua main hentam saja. janji buat. Tak Abu insyaallah masih lagi ada kesempatan untuk bertemu.

Admin said...

Seronok tengok semua cikgu2 Penang saya. Rindu pula zaman-zaman di sana.