Seseorang itu tidak akan berkhayal jika dia sudah mengetahui.

Lihatlah juga di luar jendela hati ini agar pandangan lebih meluas.

Followers

Thursday, October 30, 2008

Hormatilah ibubapa, orang tua dan pimpinan.

Dalam perjalanan hidup ini tiada terlepas daripada membuat kesalahan. Ada kesalahan yang dapat kita kesan dan ada juga kesalahan yang tidak kita sedari. Namun pasti sebagai seorang hamba kita perlu banyak kita beristighfar. Nabi Muhammad saw beristighfar sebanyak 100 kali sehari. Itu baginda yang telah diampuni dosanya yang dahulu dan kemudian. Maka sudah wajar kita sebagai hamba biasa perlu lebih banyak beristighfar. Sebagai seorang insan kita tidak akan sunyi daripada membuat kesalahan mahupun disengajakan atau tidak. Kesalahan yang tidak disengajakan diantaranya ialah tidak beradap kepada mereka yang sepatutnya.

Ibuku Hajjah Umi Salamah Binti Hj Kantan bergambar pada pagi Hari Raya sebelum ke Surau Kg Lubuk Katak, Tapah, Perak untuk Solat Aidil Fitri.

Percakapan mahupun perbuatan dan tindak-tanduk kepada ibubapa harus sentiasa lunak dan baik. Walaupun kepada perkara-perkara yang dirasai kita ini betul. Namun kita tidak perlu disampaikannya dengan herdikan yang tidak berasas. Penyampaian dan gaya bahasa harus sentiasa baik dengan nada suara yang sesuai. Sebarang pertengkaran dan 'menegak benang basah' harus dielakkan. Beralah selalu adalah tindakan bijak. Begitu juga halnya kita dengan orang lain yang lebih tua atau dengan ketua dan kepimpinan. Mereka harus kita hormati. Sebarang perumpamaan yang menyindir apatah lagi mengutuk harus dijauhi.

Sikap merasai diri sendiri sahaja yang betul harus diselidiki dan dihapuskan. Jangan sekali-kali menutup ruang perbincangan dan hanya menyuruh orang menerima sikap jumud kita. Kononnya kita ini tegas dan ada pegangan hidup tersendiri. Bukalah sedikit ruang untuk orang lain memberi pandangan mereka. Mungkin ianya lebih menguntung kita. Mana tahu !

No comments: